10 NOYABR 2020-Cİ İL BƏYANATINA İCTİMAİ BAXIŞ
10 NOYABR 2020-Cİ İL BƏYANATINA İCTİMAİ BAXIŞ
Azərbaycan-Ermənistan-Rusiya
arasında 10 noyabr 2020-ci il tarixli bəyanatın təhlilinə keçməzdən qabaq bəzi zəncirvari
hadisələrə ötəri nəzər salmağımız atəşkəs sənədinin mahiyyətini daha aydın
anlamağımıza köməklik edər. Necə oldu
ki, 30 ilə yaxın bir müddətə qədər dondurulmuş olan Qarabağ münaqişəsi
müharibəyə çevrildi?!
Məlum olduğu kimi, Ermənistanda qərbyönümlü N.Paşinyan
hakimiyyətə gəldikdən sonra əvvəlki ənənədən kənar siyasi gedişlər etməyə başladı.
Qərbə meyllənən N.Paşinyan çəkinmədən açıq-aşkar ənənəvi ağaları Rusiyanın
üzünə ağ olmağa başladı (hətta rus qoşunlarını ölkə ərazisindən çıxarmaq kimi Qərb
qarşısındakı öhdəliyini də yerinə yetirməyə cəhd göstərdi, buna nail olmasa da).
Bu zaman Rusiya artıq anlamağa başladı ki, it qudurub yiyəsinə cumur. Belə olan
halda, təsirini itirməyə başlayan Rusiya Ermənistanı özünə qaytarmaq üçün ona aşkar
şəkildə təzyiq göstərə bilmirdi, daxildən də artıq rusiyameylli qüvvələr tərkisilah
edilmiş, bəzilər hətta həbs edilmişdi, həmçinin N.Paşinyanı xalqın əksər
hissəsi dəstəkləyirdi (xüsusilə qərbmeyilli qüvvələr). Belə bir zamanda N.Paşinyan
“şanlı” erməni uydurmaları ilə beyni zəhərlənmiş xəstə erməni cəmiyyətinin
rəğbətini daha da qazanmaq üçün nəinki populist, pafoslu sərsəm bəyanatlar
(xüsusilə Azərbaycanla, işğal etdiyi ərazilərlə bağlı) səsləndirməyə başladı,
həmçinin təhrikedici-təxribatçı əməlləri ilə də gündəmi zəbt edirdi (Cıdır
düzündə rəqs etmək və s.).
Beləliklə
də, N.Paşinyanın müharibəyə təhrikedici bəyanatları Qarabağla bağlı danışıqlar
prosesinin lüzumsuz olduğu faktını
ortaya qoydu. Belə olan halda, Rusiyanın Ermənistanı cəzalandıraraq ağlını
başına gətirmək marağı Azərbaycanın benynəlxalq səviyyədə birmənalı şəkildə
tanınmış öz tarixi əzəli torpaqlarını özünə qaytarmaq istəyi ilə üst-üstə
düşürdü.
Bununla belə, Rusiyanın maraqları ilə üst-üstə
düşsə də, Azərbaycan yenə də ehtiyatlı
davranmalı idi. Çünki istənilən vaxt bir təxribat törədərək Rusiyanın müdaxilə
etmək ehtimalı aydın idi. Bu səbəbdən də Azərbaycan Türkiyənin timsalında çoxşaxəli
qarşılıqlı maraqlara əsaslanan strateji qarantını tapır.
Beləliklə
də, yaranmış əlverişli geosiyasi vəziyyətdə (Azərbaycan, Türkiyə və Rusiyanın
sanki bir anlaşması meydana gəlir) Ermənistan növbəti təxribat törədən zaman
onun cəzası lazımınca verilsin. Məhz bundan sonra Ermənistanın 27 sentyabr
2020-ci il təxribatı irmiqyaslı II Qarabağ və ya Azərbaycan üçün Vətən
müharibəsini qaçılmaz etdi. Bu zaman Rusiyanın qarışmaması və V.Putin
səviyyəsində “biz qonşu dövlətlərin daxili işlərinə qarışmırıq” deməsi və
müharibəyə müdaxilə etməməyərək bununla da nökəri Ermənistanı xilas etmək
istəməməsi məni həqiqətən narahat etməyə başladı. Deməli, Rusiyanın ala
biləcəyi alternativ variant, mövcud vəziyyətdən onun üçün daha karlı idi (qeyd:
bu alternativ karlı variant 10.11.2020 bəyanatının 3 və 4-cü bəndləridir). Həm buna
görə, həm də hər zaman açıq şəkildə Azərbaycanı dəstəkləyən Türkiyə faktoruna
görə Rusiya müharibəyə müdaxilə etməyir (o vaxta kimi ki, artıq qırmızı xətt
keçilir).
Lakin
əzəmətli Azərbaycan odrusu müasir qabaqcıl texnoloji silahlanma və peşəkarlıq
səriştəsi ilə qısa bir müddətdə Ermənistanın (hərtərəfli silah-sursat yardımına
baxmayaraq) hərbi qüvvələrini darmadağın edərək çoxlu sayda yaşayış
məntəqlərini bir-birinin ardınca işğaldan qurtarırdı. 8 noyabrda Şuşanın böyük
ustalıqla azad edilməsi Rusiyanın özünü belə şoka saldı. Çünki, bu həm də
Rusiyada hərbi təlim keçmiş erməni hərbçilərinin öyrəndikləri hərbi bilgilərin,
həmçinin, rus hərbi texnikasının məğlub olması demək idi. Faktiki olaraq,
müharibə saxlanılmasaydı artıq noyabrın 9-10-u Xankəndinin və digər ərazilərin azad edilməsi,
eləcə də minlərlə erməni əsgərinin əsir götürülməsi artıq an məsələsi idi. Belə
olan halda, Rusiya dərhal müdaxilə etdi. Dəsti-xətt dəyişməmişdi. 9 noyabr
axşam radələrində Rusiya Federasiyası ona məxsus Mi-24 hərbi helikopterinin
Azərbaycan sərhədinin Naxçıvan hissəsində vurulmasını bildirdi. Bu, şübhəsiz
ki, təxribat idi.
Eyni
zamnada təxminən Xırdalan istiqamətinə buraxılmış 2 raket hava məkanında
zərərsizləşdrildi. Bütün bunlar Azərbaycana dayanması üçün verilən siqnallar kimi
anlaşılır. Belə bir şəraitdə nəhayət ki, gecəylə məlum üçtərəfli bəyanat imzalandı.
İndi
isə həmin bəyanatı təhlil edək. Bəyanatın ictimaiyyət üçün açıq olan hissəi 9 bənddir
(gizli məqamları bilmirik, bununla bağlı yalnız müəyyən fərziyyələrimiz ola
bilər. Ona görə də hamıya məlum olan müddəalar üzərində dayanacağıq).
1.
Bəyanatda Rusiyanın maraqlarını təmin edən məqamlar.
Bəyanatın
3 və 4-cü bəndləri Rusiyanın regional maraqlarını təmin etməyə imkan yaradır.
Bu bəndlər Rusiyanın müharibədə Ermənistan tərəfin xeyrinə niyə müharibədə açıq
müdaxilə etməməyinin də səbəblərindən birinə aydınlıq gətirmiş olur.
Bəli,
Rusiya bu bəndlərlə artıq cəzalandırlmış Ermənistanda itmiş təsirini yenidən qaytamaq
imkanı əldə edir, eyni zamanda Azərbaycana da təsir etmək üçün bir ayaq yeri
qoyulmuş olur. Məhz bundan maksimum istifadə edərək ənənəvi Qafqazda
möhkəmlənmə kimi siyasi maraqlarını
təmin etmək üçün Rusiya öz
manevrlərini daha da genişləndirməyə
çalışacaq.
9-cu
bəndə görə Naxçıvan Muxtar Respublikası ilə Azərbaycanın qərb rayonlarını
birləşdirən Ermənistandan keçən yeni nəqliyyat əlaqəsi olan hissəyə Rusiyanın Federal
Təhlükəsizlik Xidmətinin sərhəd xidmətinin orqanlarının yerləşdirilmısi isə Rusiyanı
dolayısıyla cənub sərhəddini müəyyən etmiş olur.
Beləliklə,
Rusiyanın Cənubi Qafqazada möhkəmlənməsi üçün münbit şərait yaranmış olur.
Təbii ki, Rusiyanın Erməmistanda yenidən
nüfuz qazanması o qədər də rahat olmayacaq, ələl-xüsus da Qərbin artıq orada
kök salmış nüfuzunun olduğu bir dönəmdə.
2.
Bəyanatda Türkiyənin maraqlarını əks etdirən məqamlar.
Adı çəkilməsə də, adsız qəhrəman Türkiyə
regiona ayaq basmış oldu. Bəyanatın 5-ci bəndi, eyni zamanda da 9-cu müddəası dolayı
yolla Türkiyənin bölgədə manevr etmək imkanlarını genişləndimək üçün zəmin
yaratmış olur. Bu, təhlükəsizlik baxımdan həm də Azərbaycanın maraqları ilə
həmahəngləşir. Ona görə də bu istiqamətdə işlər daha da dərinləşdirilməlidir.
3.
Nəhayət, bəyanata görə, Azərbaycanın maraqlarına cavab verən və maraqlarını
təhdid edə bilən məqamların təhlilinə nəzər salaq.
Bəyanatın ikinci bəndi ilə Ağdamın qaytarılmasını, həmçinin də Kəlbəcərin və Laçının
qaytarılmasını tələb edən 6-cı bəndinə əsasən (ümumilikdə
dekabrın 1-ə kimi), işğal altındakı ərazilərin qaytarılmasını nəzərdə tutan
məqamlar Azərbaycanın maraqlarına cavab verir (sülh yolu ilə qan tökülmədən,
heç bir itki olmadan torpaqlar qaytarılır). Həmçinin həm də azərbaycanlı köçkün
və qaçqınların Dağlıq Qarabağa (Xankəndi, Xocalı, Xocavəndə) qayıtmasını nəzərdə tutan 7-ci bənd də bu maraqlara
daxildir (qeyd edim ki, Ağdərə və Əsgəran rayonlarının adını ona görə
çəkməyirəm ki, Azərbaycanın inzibati ərazi bölgüsündə bu rayonların ərazisi
Kəlbəcər, Tərtər və Xocalının tərkibinə qatılıb).
Naxçıvanla
Azərbaycanın qərb rayonlarını birləşdirən yeni nəqliyyat kommunikasiyalarının bərpası
da maraqlara uyğundur.
Bəyanatda
Dağlıq Qarabağın statusu məsələsinə ümumiyyətlə toxunulmur. Buna da müsbət
tərəfdən baxsaq, deməli, heç bir statusdan söhbət getməyəcək, həmçinin
prezident səviyyəsində statusun “cəhənnəmə getdi”yi bildirilir. Deməli, erməni
əsilli Azərbaycan vətəndaşları da digər xalqların nümayəndəsi kimi Azərbaycan
ərazisində ölkə qanunları ilə yaşayacaqlar və s.
5-ci
bənd də Azərbaycanın strateji maraqlarına cavab verir. Məhz bu bənd Azərbaycanın
regional təhlükəsizliyini daha da möhkəmləndirmək baxımından Türkiyə hərbi
sülhməramlılarının nəzarət təftiş mərkəzi qismində bölgədə olmasını təsbitləyir
ki, bu istiqamətdə fəaliyyət daha da genişləndirilməlidir. Bəyanatın bu bəndi dolayı yolla imkan verir ki,
atəşkəsə nəzarət mərkəzində təmsil olunan Türkiyə sülhməramlıları Azərbaycanın
istəyi ilə istənilən bölgəsində (Ağdam, Hadrut və ya Şuşa, hətta Xankəndi və
s.) yerləşdirlə bilsin.
İndi
isə gələk Bəyanatın Azərbaycanın maraqlarını təhdid edə biləcək məqamlarına. Bəyanatın
4-cü müddəası fikrimcə, Azərbaycanın maraqları üçün məcazi şəkildə desək minalı
bənddir. Azərbaycan ərazisinə Rusiya
sülhməramlı qoşunlarınının gəlməsi cəmiyyətdə həqiqətən də müəyyən narahtlıqlar
doğurur. Bəs buna əsas varmı?
Bunun üçün son 30 illik bir dövrə nəzər salaq
görək rus qoşunlarının sülmərəmlılığı harda görünüb?! Beynəlxalq vəziyyətə bir
anlıq nəzər salsaq rus qoşunlarını necə sülhməramlı olduğunu göstərən faktları –
Gürcüstanda Abxaziya, Cənubi Osetiya münaqişəsi, Ukraynada Donbas münaqişəsi,
Krım məsələsi, Moldovada Dnepryanı münaqişə və s. – aydın şəkildə görə bilirik.
Ən əsası Azərbaycanla bağlı isə “rus qoşunları” söz birləşməsi 20 Yanvar,
Xocalı faciəsi (366-cı rus motoatıcı alayı) kimi qanlı hadisələrlə assosiasiya
olunur. Elə buna görə də Azərbaycan cəmiyyətinin bu bənddən diksinməyi
başadüşüləndir (bu bəndin qəbul edilməsini və müharibənin dayandırlmasının
izahını yuxarıda qeyd etmişəm).
Lakin hazırkı
reallıq dərk olunmalı, geosiyasi proseslər fonunda Azərbaycan ağıllı, adekvat
diplomatik fəaliyyətini elə aparmaldır ki, bu “minalı bənd”i partlamadan zərərsizləşdirə bilsin (bu barədə ətraflı
növbəti yazıda).
Bütövlükdə
bu bəyanat barədə fikirlərimi yekunlaşdıraraq bildirmək istəyirəm ki,
Azərbaycan maksimum çalışmalıdır ki, onun maraqlarını tam təmin edən müddəaları
daha da gücləndirsin. Özünün şəksiz hərbi qələbəsini diplomatik müstəvidə
qələbə ilə yekunlaşdıra bilsin. Bunun üçün biz dövlət və cəmiyyət olaraq ciddi
və dayanmadan işlər görməliyik. Tam qələbəmiz o zaman olacaq ki, bütün əraziləri
tam şəkildə Azərbaycanın nəzarətinə keçsin və Rusiya sülhməramlıları gül-çiçəklə
yola salınsın. Yox əgər lazımi səviyyədə işlər görülməsə, sözügedən “minalı
bənd” çox ciddi problemlər yaşada bilər.
Əminəm
ki, Azərbaycan olaraq ağıllı, rasional, çevik və adekvat tədbirlər görülsə, diplomatik
gedişlər vaxtında, yüksək dəqiqliklə edilsə, tam qələbəmiz qaçılmazdır.
Ramin Allahverdi
Comments
Post a Comment