DÖVLƏT DİLİNİ KİM QORUMALIDIR?
Ramin Allahverdi
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
DÖVLƏT
DİLİNİ KİM QORUMALIDIR?
Məlumdur ki, istənilən xalqın, millətin milli
kimliyini təmsil edən əsas amillərdən biri və bəlkə də, birincisi onun dilinin
olmasıdır. Belə ki, vahid dil ümumi birləşdirici cəhət kimi müstəsna əhəmiyyət
daşımaqdadır.
Bildiyimiz kimi, Azərbaycan dili türk dilləri ailəsinə
mənsub olub, onun Oğuz yarımqrupuna daxildir. Varisi olduğumuz Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin qurucularından M.Ə.Rəsulzadə dilimizlə bağlı o dövrdə yazırdı:
““Kəndi ləhceyi-məxsüsəsilə
Anadolu türkcəsinə yaxın bir şivə ilə qonuşan Azərbaycan türkü müxtəlif şivələrə
malik və olduğu yerlərə nisbətlə müxtəlif isimlər daşıyan böyük türk ağacının
bir dalıdır.
Azəri türklərinin
hal-hazırda oturduqları yerlər min ilə qədim türk xəlqi ilə məskun idi. Gərək
Bakı, Gəncə, Şamaxı, İrəvan ilə Təbriz, Marağa, Ərdəbil və sairə kibi vilayətlər
və gərək Muğan, Arran, Qarabağ və Qaradağ kibi məmləkətlər daima türk elinin
oturağı və türk xanlarının ovlağı olmuşdur. Bu yerlər kəndilərində bir çox türk
sülalərinin irili-ufaqlı hökumətlər qurduqlarını və yillərlə səltənət sürdüklərini
görmüşlərdir” (4. s.11).
Kifayət qədər geniş bir
arealı əhatə edən ümumtürk dili tarixi-xronoloji müstəvidə bir çox amillərin, xüsusilə, coğrafi-ərazi
faktorunun təsiri ilə ayrı-ayrılıqda milliləşmə prosesi keçərək çeşidli qollara
ayrılmaqla hazırkı müstəqil formalara (türkmən, qaqauz, özbək, çuvaş və s.)
sahiblənmiş vəziyyətlərinə gəlib çıxmışlar. Ümumtürk (yaxud, sadəcə türk)
dilinin məhz belə milliləşməsi nəticəsində özünəməxsus şəkildə təkmilləşən ana
dilimiz hal-hazırda, rəsmi olaraq, Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında
Azərbaycan dili kimi dövlət dili statusunda təsbit olunmuşdur (3). Qeyd edək ki, anayasadan əvvəlki qəbul edilmiş 22 dekabr
1992-ci il tarixli “Dövlət dili” haqqında qanunun birinci maddəsində türk dili
kimi təsdiq edilmişdi (2).
Bütövlükdə ikinci dəfə müstəqillik qazanıldıqdan
sonra dövlət dilinin, yəni Azərbaycan dilinin işlədilməsi, inkişaf etdirilməsi,
qorunması ilə bağlı bir sıra normativ hüquqi aktlar qəbul olunmuşdur. Lakin
bütün bunlar yalnız kağız üzərində qaldığından qətiyyən dilin lazımi səviyyədə
işlədilməsini, inkişafını və onun mühafizəsini təmin etmək iqtidarında olmamışdır.
Əslində səbəb çox sadədir, məmləkətdə ümumilikdə qanunun aliliyi təmin edilmədiyindən
dövlət dili ilə bağlı qanunvericilik aktları da faktiki olaraq işlək ola
bilmir. Problemin sistem səviyyəsində olduğunu anlamaq üçün bir qədər kompleks
formada təhlillər aparmağımız kifayət edər.
Əvvəla, bilirik ki, dil cəmiyyətdə ictimai hadisə
kimi meydana çıxdığından, ictimai funksiya daşıdığından və insanlar, yəni cəmiyyət
üzvləri arasında ünsiyyət vasitəsi olduğundan toplumun yaşam tərzi, fəaliyyəti
birbaşa, yaxud, dolayı yollarla dilin işlədilməsinə, inkişafına təsir göstərmiş
olur. Deməli, dilin təbii təkamülü toplumun hərtərəfli (intellektual, maddi, mədəni
və s.) inkişaf dinamikası ilə şərtləndiyindən, diqqəti məhz ayrı-ayrı fərdlərin
(mən, sən, o) cəmindən yaranan cəmiyyətə və onun idarəolunmasına yönəltməliyik.
Tədqiqatlar göstərir ki, ən sağlam cəmiyyətlər fərdin, insanın azadlığı üzərində
qurulan toplumlardır. Belə ki, cəmiyyətdə fərdin azadlığını əsas götürməklə onun
hərtərəfli inkişafını təmin etmək tamamilə mümkündür. Şübhəsiz ki, bu zaman həm
də başlıca ictimai ünsiyyət funksiyasına malik dildən istifadə imkanları genişlənir
və onun inkişafı toplumdakı digər istiqamətlər kimi təbii şəkildə daha da genişlənir.
Təəssüflər olsun ki, bugün fərdin azadlığı məfhumu
çox halda avtoritar idarəetməli toplumlarda diktatorların (avtoritarların) məqsədli
gözdənsalma təbliğatı nəticəsində aydın şəkildə anlaşılmır. Diktatorların insan
azadlığına nifrət etmələrinin başlıca səbəbi budur ki, fərdin azadlığı onların
hegomonluqlarının (hakimiyyətlərinin) sonunu gətirir. Buna
görə də, belə cəmiyyətlərdə hər vəchlə ümumiyyətlə azadlıq anlayışı gözdən
salınmağa çalışılır. Halbuki, fərdin azadlığı onu xoşbəxt edə biləcək ən
birinci dəyərdir. Əgər fərd xoşbəxt olarsa, cəmiyyət məhz azad və xoşbəxt fərdlərdən
ibarət toplumu formalaşdırmış olur ki, bu da xoşbəxt cəmiyyət deməkdir. Bu mənada,
xalqın milli kimliyini təcəssüm etdirən dil məsələsi fərdin (milləti
formalaşdıran şəxslərin) azadlığı ilə sıx şəkildə bağlıdır. Belə ki, azad fərd,
azad düşüncəyə malik şəxs deməkdir. Azad düşüncəyə malik olan fərd isə çəkinmədən
öz fikirlərini sərbəst şəkildə ifadə edə bilir ki, bu da fikir, ideya rəngarəngliyi
yaratmaqla monoton təffəkür tərzini darmadağın edir. Monoton düşüncə tərzi, heç
şübhəsiz, həm də dilin bəlli bir çərçivəyə salınmış qatından, dar leksik bazasından, üslubundan istifadə etməyə
məruz qoyur . Beləliklə, əhatəli istifadə edilmə imkanlarından məhrum edildiyindən,
dilin geniş müstəvidə işlədilməsinə və inkişafına ciddi əngəllər yaranmış olur
(bu barədə bir qədər sonra ətraflı yazacağıq). Yaradıcı fərdlər sərbəst seçim
imkanlarını – azadlıqlarını itirdiklərindən alternativ, fərqli ideyalarını cəmiyyətə
təqdim edə bilmirlər. Bu da öz növbəsində həmin ideyaların (fikirlərin) maddi qabığı
olan dilin imkanlarının daralmasına və inkişafdan geri qalmasına gətirib
çıxarır.
Konkret olaraq, hazırkı dönəmdə Azərbaycanda dövlət
dilini sıxışdıran məqamları müəyyənləşdirməyə çalışsaq maneələri asanlıqla ümumiləşdirərək
aşağıdakı şəkildə ayırd edə bilirik:
1. Başlıca
maneələrdən biri azad mətbuatın yoxluğu, bütün aparıcı KİV-lərin hökumətin
(hakimiyyətin) inhisarında olmasıdır. Məlum olduğu kimi, “Azad mətbuatın mustəqil fəaliyyətinin
əsas prinsipi tamamilə sərbəst ifadə, söz azadlığının təmin olunmasıdır” (1. s.
55). Cəmiyyətdə başqalarının hüquq və azadlıqlarını təhdid edən fikirlər
istisna olmaqla, digər hər cür tənqidi mülahizələrin, alternativ ideyaların və
s. sərbəst formada ifadə olunması həyati dərəcədə vacibdir. Belə olduqda cəmiyyət
intelektual baxımdan inkişaf etdiyindən, paralel olaraq bilikləri ifadə edən dil
də inkişaf edir.
Toplumun hərtərfli irəli
getməsi üçün “Azad mətbuat vətəndaşlar arasında çevik
komunikasiyanı təmin etməli, istənilən şəxs üçün əlyetən olmalıdır” (1. s.
55-56). Çünki məhz azad mətbuat vasitəsilə cəmiyyət üzvləri, fərdlər dövləti
idarə edən hökumətin, hakimiyyətin fəaliyyətinə nəzarət etməyi təmin edə bilirlər.
Mövcud durumda isə hökumətin monopoliyasında olan KİV-lər yalnız onlara icazə
verilmiş çərçivədə olan bəlli mövzuları gündəmə çıxarırlar. Beləliklə də, yeknəsəng
mövzular mütəmadi olaraq təkrarlanır, saqqız kimi çeynənilir ki, bu da təbiidir
ki, dilin nəhəng imkanlarından bəhrələnməyi əngəlləyir, əvəzində isə publikaya
bəlli meyarlarla çərçivələnmiş, süniləşmiş dil leksikonu (elementlərindən
istifadə) təqdim olunur. Beləcə, dilin işlədilmə imkanları məhdudlaşdırılmış
vəziyyətə düşür və inkişafına süni şəkildə maneələr yaradılır. Bugün hökumətin
inhisarında olan TV-lərdə (KİV-lərdə)
qulaqları mazol edən “ulu öndər”, “ümummilli lider”, “dahi rəhbər”, “uzaqğörən
siyasəti nəticəsində”, “layiqli davamçı” və s. tipli ifadələr həmin çərçivəli
dil leksikonunu təşkil edən taftaloji dil elementlərinə çevrilmişdir.
Həmçinin, inhisarlarında
olan TV-lərdə özünü ölkənin elitası hesab edənlərin mavi ekranlardan “dilini qarnına sox”, “iti qovan kimi
qovaram” kimi küçə leksikonu ilə edilən çıxışları dövlət dilinin istər-istəməz
məişət səviyyəsinə düşürülməsinin acınacaqlı göstəricisidir.
2. Plüralizmin və yaradıcılıq azadlığının yoxluğu,
hökumətin (hakimiyyətin) azad yaradıcılığa kobud müdaxiləsi, məddahlığın dövlət səviyyəsində dəstəklənməsi
və s. dövlət dilini bərbad hala salan (sıxışdıran) digər maneələrdəndir. Bu
proses zorakı təzyiq üsullarından və ya yumşaq gücdən (dolayı təsir mexanizmlərindən)
istifadə edildikdə baş verir. Zorakı
üsullara açıq-aşkar şəkildə yaradıcı şəxslərin təhdid edilməsi, zor tətbiqi və
s. aiddir ki, bu yollarla tənqidi mövzuların işıqlandırılmasının qarşısını
almaq məqsədi güdülür. Hökumətin müxtəlif dolayı vasitələrlə, məsələn, yaradıcı
insanları dövlət büdcəsindən maliyələşdirməklə, aşağı maaş verməklə, bir sözlə,
maddi baxımdan asılı vəziyyətə salmaqla reallaşır. “Xalq
yazıçısı”, “xalq şairi”, “xalq artisti”, “əməkdar elm xadimi”, “əməkdar incəsənət
xadimi” və s. lazımsız titullarla təltif etmə, siyasi rəhbərlərin daha yaxşı mədhiyyəçilərini
ev və digər maddi hədiyyələrlə mükafatlandırmaq məhz buna hesablanmış yumşaq təzyiq
mexanizmlərdir. Nəticədə, həmin asılı vəziyyətə salınmış yaradıcı şəxslər öz
yaradıcılıqlarında ancaq bəlli, “icazəli” mövzularda əsərlər yaza bilirlər, əks
təqdirdə, onları ən yaxşı halda maddi məhrumiyyətlər gözləyir. Yalnız icazəli
mövzuları qələmə almaq isə, şübhəsiz ki, dilin leksik, üslubu və s. geniş
imkanlarından çərçivələnmiş səviyyədə istifadə olunmasına gətirib çıxarır.
Eləcə də, azad,
sağlam rəqabətli bazar mühitinin olmaması, yaradıcı fərdlərin istedad və
bacarıqlarını korşaldır, gərəksiz tullantıya çevirir, onların qeyri-maddi fəaliyyətləri,
bilikləri əmtəəyə çevrilib azad bazara çıxa bilmir.
Bugün ABŞ-ın yazarlarının, elm adamlarının, Hollivud
ulduzlarının “xalq yazıçısı”, “əməkdar elm xadimi”, “xalq artsiti”, “əməkdar
incəsənət xadimi” kimi geydirmə titulları yoxdur. Amma azad rəqabət mühiti onları
ən nüfuzlu, bacarıqlı, həm də milyonçu məşhurlara çevirib. Onlar nəinki dövlətdən
dilənçi payı (ev, titiul, təqaüd və s) dilənirlər, əksinə, özləri başqalarına evlər
hədiyyə edir, xeyriyyə tədbirləri təşkil edir, ianələr verirlər və s.
3. Müvafiq institutosianal mərkəzlərin (tədqiqat müəsisələrinin)
lazımi səviyyədə olmaması, yaxud da
görüntü yaratmaq məqsədi ilə fəaliyyət göstərməsi, peşəkar mütəxəssis qıtlığı,
yerli profesional kadrların xaricə axını və s. də dilimizin inkişafını əngəlləyən
maneələrdəndir. Mövcud dil araşdırma institutlarında, tədqiqat mərkəzlərində həlledici
vəzifələr avtoritar siyasi rəhbərə məddahlıq edən məmur “tədqiqatçılar”, “alimlər”
tərəfindən zəbt olunduğuna görə, sözügedən
müəssisələr dilin müxtəlif problemlərinin tədqiq edilməsi üçün deyil, həmin
“mütəxəssislərin” maraqlarına uyğun işləyir və dolayısı ilə də siyasi sitemin mənafeyinə
xidmət göstərmiş olur.
Digər bir zərərli təhlükə əcnəbi dillərin meydan
sulaması ilə əlaqəlidir. Xüsusilə, milli dövlətçiliyimizə tarix boyu təhdid olmuş
siyasi xəttə xidmət edən rusdilli məktəblərin dövlət hesabına maliyələşdirliməklə
genişləndirilməsi ana dilimizin intişarına vurulan ciddi zərbədir.
Üstəlik, ələl-xüsus da, Azərbaycan dilində səlis
danışa bilməyən rusdilli şəxslərin iribuynuzlu məmur statusuna qaldırılması
hökumətin dövlət səviyyəsində dövlət dilinə olan biganə, saymazyana münasibətinin
aşkarca təzahürüdür.
Bəs Azərbaycanda hazırda dövlət dilimizi – Azərbaycan
dilini qorumaq üçün hansı təxirəsalınmaz tədbirlər görülməlidir, onun
inkişafını kim və necə təmin etməlidir?
Qeyd etməliyik ki, istənilən cəmiyyətdə, istənilən
xalqın dilini qorumaq öhdəçiliyi ilk növbədə həmin xalqı, cəmiyyəti təşkil edən
fərdlərin öz hüquq və azadlıqlarının bir hissəsini qurban verərək yaratmış
olduqları dövlətin üzərinə düşür. Çünki dövlət həm də ona görə yaradılır ki, o,
xalqın, onu yaradan toplumun ilk növbədə milli kimliyini qorusun (həm daxili, həm
də xarici təhlükələrdən). Bəs dövlət hansı addımları atmalıdır ki, milli kimliyimizin başlıca elemetlərindən olan
doğma dilimizi qoruya, inkişafını daim təmin edə bilsin?
Yuxarıda dilin inkişafını əngəlləyən maneələrdən
danışarkən izah etdik ki, həmin maneələr sistematik xarakterli olduğundan,
problemin həll edilməsi də kompleks, sistem səviyyəsində yanaşma tələb edir. Elə
bu kontekstdə də çıxış yollarını müəyyənləşdirərək təqdim etməyə çalışaq:
Beləliklə, ilk növbədə, dövlət cəmiyyətdə (məmləkətdə)
insanın, fərdin, vətəndaşın bütün əsas hüquq və azadlıqlarının təmin olunmasını
əməli olaraq həyata keçirməlidir. Dövlətin ən birinci vəzifəsi qanunun
aliliyini təmin etməkdir, əks halda, dövlət mahiyyətcə legitimliyini itirmiş
olur. Çünki cəmiyyətdə yeganə güc aparatı hesab etdiyimiz dövlətə verdiyimiz bu
səlahiyyət (güc) o zaman legitim sayılır ki,
Devid Besmanın təbirincə desək, muəyyən edilmiş qaydalara uyğun olsun, tabe
olan şəxslərin razılığı olsun (5. s. 15-16). Deməli, dövləti idarə edən hökumət (hakimiyyət) mütləq xalq
tərəfindən həqiqətən nəzarət edilən, xalqa, vətəndaşa hesabat verən olmalıdır
Beləliklə, legitim saydığımız dövlət ilk növbədə cəmiyyətdə
qanunun aliliyini mütləq şəkildə həyata keçirməlidir. Yalnız o
zaman digər normativ hüquqi aktlar kimi, dövlət dilinə dair qanuvericilik
akltları da saat kimi işləyəcək ki, bu da dövlət dilinin real inkişafını gerçəkləşdirəcək.
Ölkədə qanununun (hüququn) aliliyinin təminatı üçün
isə dövlətin idarəolunmasını həyata
keçirən hakimiyyətin üçlü bölgüsünün formal xarakter daşımasına son
qoyulmaldır. Hazırda, təəssüflər olsun ki, faktiki olaraq, digər hakimiyyət
qolları həm açıq-aşkar, həm də dolayı yollarla İcra hakimiyyətinin nəzarətindədir.
Yəni hakimiyyətin Məhkəmə və Qanunverici hakimiyyət qollarının ayrı-ayrılıqda
müstəqilliyi yalnız kağız üzərində mövcuddur.
Əslində hakimiyyətin sözügedən digər iki qolunun
müstəqilliyini təmin etmək o qədər də mürəkkəb deyil. Məsələn, qanunun aliliyinə
əsas məsul olan məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyinin təmin olunması üçün
bütün hakim vəzifəsinə təyinatlar (yaxud seçilmə) ömürlük ola bilər və s. Eləcə də, qanunverici
hakimiyyət qolunun formalaşdırlması zamanı şəffaf seçkilər təmin edilməli, icra
hakimiyyətinin müdaxiləsinə yol verilməməliddir. Ümumilikdə isə İcra hakimiyyətinin
səlahiyyətləri xeyli məhdudlaşdırılmalıdır.
Dövlət dilinin inkişafı üçün mütləq şəkildə ölkədə
azad mətbuatın fəaliyyəti təmin olunmalıdır ki, mövzu, ideya rəngarəngliyi, fərqli düşüncə tərzi ortalığa çıxa bilsin. Əlbəttə
ki, əsrarəngiz, polifonik, alternativ mövzular təbii olaraq dilin zənginliyinə
xidmət etmiş olacaqdır.
Əcnəbi dillərin işlədilməsi dövlət dilini heç bir vəchlə
sıxışdırmamalıdır. Xüsusilə, Rusiyanın təsiri fonunda rus dilinin meydan
sulamasına imkan verilməməlidir. Əslində dövlətin əlində bunun qarşısını ala
biləcək kifayət qədər geniş imkanlar var ki, sadəcə hökumət bundan istifadə etməlidir.
Dövlət elə bir siyasi xətti tutmalıdır ki, nəinki ölkə vətəndaşları dövlət
dilimizi öyrənməkdə maraqlı olsunlar, həmçinin, əcnəbilər də dilimizi işlətməyə
maraq göstərsinlər.
Bundan ötrü həm də toplumun, xalqın, dövlət üzərində
nəzarəti təmin edilməlidir ki, xalqla hesablaşmağa məhkum edilən hakimiyyət həmişə
milli maraqlarımızı təmin etməyə məcbur olsun. Ayrı-ayrı vətəndaşların
birliyindən formalaşan Vətəndaş cəmiyyəti bütövlükdə dövlətin fəaliyyətinə nəzarət
etməyi bacarmalı, qanunların icra səviyyəsini mütəmadi olaraq izləməlidir.
Dilin inkişafının həyata keçirilməsi üçün, xüsusilə,
onun problemlərini araşdıran modern dünya elmi ilə ayaqlaşa bilən ciddi elmi tədqiqat
müəssisələri formalaşdırılmalı, peşəkar mütəxəssislər cəlb edilməli, eyni
zamanda davamlı olaraq yetişdirilməlidirlər.
Dünya elmində, mədəniyyətində, incəsənətində, ədəbiyyatında
və s. gedən proseslərin ictimayətimizə mütəmadi olaraq çatdırılması üçün yüksək
standartlara cavab verən Tərcümə Mərkəzləri yaradılmalı, profesional tərcüməçilər
yetişdirilməli, əcnəbi dillərdən davamlı şəkildə adekvat tərcümələr olunmalıdır.
Azad rəqabət mühiti formalaşdırlmalı, yaradıclıq azadlığı yüksək səviyyədə təmin
edilməlidir və s.
ƏDƏBİYYAT
1. Allahverdi Ramin. Birgə razılaşma konsepsiyası. Bakı: Elm və təhsil,
2021.
2. Azərbaycan Respublikasında “Dövlət dili” haqqında Azərbaycan
Respublikasının Qanunu. Bakı şəhəri, 22 dekabr 1992-ci il.
3. Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası. Bakı, 12 noyabr 1995-ci
il.
4. Rəsulzadə Məhəmməd Əmin. Azərbaycan Cümhuriyyəti. Bakı: Elm, 1990.
5. Beetham David. “The
legitimation of power”. 1991. s. 15-16.
Comments
Post a Comment