8. BİRGƏ RAZILAŞMA və FEMİNİZM (QADIN HÜQUQ VƏ AZADLIQLARI)
8. BİRGƏ RAZILAŞMA və FEMİNİZM (QADIN HÜQUQ VƏ
AZADLIQLARI)
Əvvəlcə, FEMİNİZM haqqında qısa məlumat verim. FEMİNİZM
qadınların hüquq və azadlıqları uğrunda aparılan hərəkatın əsasında dayanan
cinslərin bərabərliyi nəzəriyyəsi kimi başa düşülür. Cinslərin hüquq bərabərliyini
simvolizə edən FEMİNİZM tarixi şərait baxımından patriarxal cəmiyyətdə
qadınların ictimai dəyərləndirilməsi zamanı ədalətsiz yanaşmanın olmasından
meydana çıxmışdır. Əsas məqsədi cinslərin hüquq bərabərliyinə nail olmaqdır.
Cəmiyyətimizdə (o cümlədən də Şərqdə) qadına olan
münasibət kontekstində QADIN hüquq və azadlıqlarını bizim BİRGƏ RAZILAŞMAnın
ümdə tezisləri müstəvisində təhlil etməyə çalışaq.
Qeyd etməliyəm ki, QADIN hüquq və azadlıqlarına
yanaşmada 3 fərqli baxışı ayırd edə bilirirk.
1. KİŞİLƏRin QADINLARdan üstünlüyünü iddia edən ənənəvi
baxış;
2. QADINLARın üstünlüyünü iddia edən bir qisim ifrat
feministlərin baxışı;
3. KİŞİ və QADINLARın bərabər hüquq və azadlıqlarına əsaslanan
baxış.
1. KİŞİlərin QADINLARdan üstünlüyünü nəzərdə tutan
daşlaşmış ənənəvi baxışlar bu günün özündə çox güclüdür, möhkəmdir. Təəssüflər
olsun ki, bu tipli yanaşmalar hal-hazırda bizim patriarxal cəmiyyətimizdə hakimdir.
QADINa münasibətdə gündəlik yaşam tərzini müşahidə etsək, o cümlədən, bəzi
deyimlərimiz və atalar sözlərimiz üzərində təhlillər aparsaq bunu əyani şəkildə
görə bilərik.
Leksikonumuzda (danışığımızda) istifadə edilən deyimlərdə
insanla bağlı mənfi, neqativ keyfiyyətlərin əksər hissəsi QADINLARla (qadınlıqla) bu və ya digər şəkildə əlaqələndilirilir,
əksinə KİŞİLƏR isə müsbət cizgilərlə xarakterizə olunur. Bəzi deyimlərə diqqət
yetirək: Məs.: “Arvad kimi qışqırmaq”, “Arvad (qız) kimi ağlamaq”, “Arvad kimi
qorxaq olmaq”, “Arvad kimi gülmək”, “Arvad kimi adamı satmaq”, “Arvad kimi qeybət
etmək”, “Arvad kimi arxadan vurmaq” və s.
Göründüyü kimi, bu deyimlərdə neqativ məzmunlu ifadələr
qadınlarla bağlanılır. Guya ki, adam KİŞİ olanda qorxaq olmayır, satqınlıq etməyir,
səsini başına atıb qışqırmayır, qeybət etməyir və s. Halbuki, bu cür neqativ, mənfi
keyfiyyətlərin insanın cinsiyyəti ilə heç bir əlaqəsi yoxdur. Elmi-praktik
araşdırmalar göstəriri ki, mənfi xarakteristikanı insanın cinsiyyətilə bağlamaq
əsassızdır. Məsələn, son zamanlar kişi, yoxsa qadınların daha çox qeybət etmələrini
müəyən etmək üçün aparılan belə araşdırmalardan birinin nəticəsi təqiqatçıları
təəcübləndirmiş, məlum olmuşdur ki, əksər kişilər qadınlardan daha çox qeybətə
meyillidir və qeybətlə məşğul olurlar.
Bir sıra atalar sözlərimiz (deyimlərimiz) isə cəmiyyətimizdə
QADIN hüquq və azadlıqlarının pozulduğunu nəzəri, eyni zamanda praktik olaraq təsbitləyir
və çox zaman kişilərin dilində şüar kimi səsləndirilir. Bu da həmin atalar sözlərinin
patriarxal, yəni kişilərin hegomonluq etdiyi bir cəmiyyətin QADINa münasibətdə
ifadə tərzinin göstəricisidir.
Bəzilərinə nəzər salaq: “Qız nədir, oxumaq nədir” deyimi
QADINın (Qızın) təhsil hüququnu pozur. Əvvəlki dönəmlərdə vəziyyət daha dözülməz
idi. Çünki cəmiyyət oğlan uşaqlarının belə təhsil almalarına ciddi maneəçilik
yaradırdı. Yaxın keçmişimizdə M.Ə. Sabirin dövründə ümumiyyətlə, müsəlmanlar
üçün oxumaq problem idi. Öz doğma valdeynləri uşaqlarının təhsil almasına imkan
vermirdilər. Sabirin məşhur “Oxutmuram əl çəkin” satirasını xatırlayaq. Sonralar
artıq oğlanların oxmasına razı olan və döyməyi əla tərbiyə üsulu kimi görən
(“Qızını döyməyən dizini döyər”) cəmiyyət indi də qızın oxumasını istəməyir. Sonra
da iddia edir ki, “Qız ağlı, qaz ağlı”dır. Eyni zamanda QADININ fikirləri,
düşüncələri nəzərə alınmır (“Arvadın dediyini eşit, tərsinə elə”).
Cinsi ayrı-seçkiliyin başqa bir təzahürü də
QADINA qarşı eyni hörmət və ehtiramın göstərilməməsi ilə bağlıdır (“Arvad nədir,
urvat nədir”, “Qız acı, oğul baş tacı”). QADINın bəzən əşya kimi dəyərləndirilirməsi
(“Gəlin evin süpürgəsidir”) ilə yanaşı, hətta şəxsiyyətinin aşağılanmasının, təhqir
olunmasının ifadəsini də təəssüf ki, görürük (“Arvad tükdür qopar at təzəsi bitəcək”).
Həmçinin, QADINın güvəniləsi bir şəxsiyyət
olmaması da qabardılır (“Arvaddan arxa olmaz”, “Arvadın arxası yerdə olar”,
“İşin düşdü arvada, ölən gününü sal yada”, “Arvad tutan yolun axırı yoxuşa
qalxar” və s.).
QADINın şəxsi həyatına ciddi müdaxilə isə lap
acınacaqlıdır. “Qızı kimə ərə versən udarsan” zehniyətinin daşıyıcısı olan
valideyn həddi-buluğa çatmayan övladına təhsli vermək əvəzinə onu erkən nikaha
(13-16 yaşlarda) təhrik edir. Çox vaxt öz gələcək həyat yoldaşını belə seçmək hüququndan
məhrum olan QADINI “Qızı özbaşına qoysan ya halvaçıya, ya da zurnaçıya gedər”
düşüncəsində olan cəmiyyət sevmədiyi birinə ər xatirinə ərə verib sonra da
“Qadının ər evindən ancaq meyidi çıxar” (təəssüflər ki, hərfi mənada meyidi də
çıxır) hökmünü çıxarır. Beləliklə də, QADINın (insanın) faktiki olaraq, şəxsi həyatı əlindən
alınır.
Ailə-məişət mühitində QADIN-KİŞİ bərabərsizliyini
aydın şəkildə görə bilirik:
-
Ev yığışdırmaq;
-
Paltar yumaq, ütüləmək;
-
Xörək hazırlamaq;
-
Paltar tikmək və s. kimi məşğuliyyətlərin
arvad işləri kimi qruplaşdırılması buna bariz nümunədir.
Bilməliyik ki, bu işləri görmək heç də
QADINın alnına yazılmayıb və cinsindən asılı olmayaraq hər kəs bunu edə bilər.
QADINın KİŞİdən icazə almadan, müstəqil şəkildə hansısa bir işi görməsi belə
özbaşınalıq kimi mənalandırılırsa, hansı hüquq bərabərliyindən danışa bilərik.
Bu barədə daha əhatəli yazmaq olar, lakin qeyd etdiklərimi problemə diqqəti yönəltmək
nöteyi-nəzərindən yetərli sayıram (oxucu mövzunu davam etdirə bilər).
2. QADINLARın
üstünlüyünü iddia edən bir qisim ifrat feministlərin baxışlarına gəlincə
vurğulamalıyıq ki, bu istiqamət cəmiyyətimiz üçün o qədər də xarakterik deyil.
Lakin bir sıra hallarda qadınların üstünlüyünü qabartmağa yönəlik çağırışar da
olur. Bəzən FEMİNİZMin qadınların üstünlüyü kimi mənalandırılması da məhz
bununla bağlıdır.
Bir sıra hallarda atalar sözləri və deyimlərimizdə
də əksini tapan belə yanaşma (“Qadın bənnadır, kişi fəhlə”, “Qız naz edər”, “Qız
evi, naz evi” və s.) sırf QADIN-KİŞİ münasibətləri müstəvisində izlənilir,
özünü göstərir.
Məsələn, Qız evi niyə naz evi olmalıdır? Bu məsələnin
üstündən özünü feminist sayan QADINLAR belə onların mənafeyinə uyğun gəldiyinə görə
sükutla keçirlər. Halbuki, “Qız evi, naz evi” olanda qadınlar özlərini üstün
mövqedə apararaq, öz istədiklərini qarşı tərəfə - kişilərə onların hüquqlarının
pozulması bahasına olsa belə etdirirlər. Buna görə də, sonradan “oğlan evi
alanacan, qız evi ölənəcən yalvarar” prinsipilə həyat davam edir.
3. KİŞİ və QADINLARın bərabər hüquq və
azadlıqlarına əsaslanan baxışlar da sevindirici haldır ki, bir sıra atalar sözləri
və deyimlərimizdə əksini tapır (“Qız da oğlan da övladıdır, hər ikisi bir-birindən
şirin”). Əslində QADIN-KİŞİ bərabərliyini biz əcdadlarımızın, qədim türklərin
yaşam tərzini tədqiq edərəkən aydın şəkildə izləyə bilirk. Xatunun (QADINın) əri
(KİŞİ) ilə bərabər statusunu tarixi araşdırmalar sübut etməkdədir.
Bu məsələ folklorumuzda, yazılı və şifahi ədəbiyyatımızda,
mədəniyyətimizdə də geniş şəkildə əksini tapır. “Kitabi-Dədəd Qorqud”da kişinin
qadına və onun hüquq və azadlıqlarına ehtiramını (“Bərü gəlgil, başım baxtı
evim taxtı!” və s.), həmçinin xanımın fikirlərinə hörmət edib onunla
hesablaşmasını (“Dirsə xan dişi əhlinin (yəni qadının – R.A.) sözüylə ulu toy
eylədi, hacət dilədi”), eləcə də QADINın azad şəkildə öz taleyinin sahibi
olması və sərbəst şəkildə öz sevdiyi ilə ailə həyatı qura bilməsini (“Könül
verib sevdigim”) aydın şəkildə görə bilirik.
Dinin tüğyan etdiyi orta əsrlərdə “Aslanın
erkəyi, dişisi olmaz!” söyləyən və möhtəşəm qadın obrazları yaradan dahi Nizami
Gəncəvi QADIN-KİŞİ bərabərliyini açıq şəkildə bəyan edir. Nəsimi isə qadını
(insanı) hətta Tanrı zirvəsinə qaldırır (“Həqq-talə adəm oğlu özüdür”).
Lakin təəsüflər olsun ki, sonralar müxtəlif
tarixi səbəblərdən, şəraitlərdən asılı olaraq QADINın mövqeyi artıq arxa plana
keçməyə başlayır, hətta əsas hüquq və azadlıqlarından məhrum olur (“Danabaş kəndinin
əhvalatları” və s. əsərlərdə bunun bədii təzahürünü görürük).
Bəs indi görək, Mən, Sən və Onun tərəfindən qəbul
edilən BİRGƏ RAZILAŞMANIN tezisləri müstəvisində QADINa münasibət necə
olmalıdır.
BİRGƏ RAZILAŞMANI qəbul edən insanlar (fərdlər),
vətəndaşlar birmənalı şəkildə cinsi ayrı-seçkiliyin istənilən formasını rədd
edirlər. Bütün insanların anadan olduğu andan etibarən bərabər hüquqlu və azad doğulması
tezisi hamıya istisnasız olaraq şamil
olunur (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/birg-razilasma-mn-sn-v-o.html).
Həmin prinsipə görə (ailədə, cəmiyyətdə, bir
sözlə hər yerdə) KİŞİ və QADINın eyni, bərabər hüquq və azadlıqları var. “Mən
kişiyəm mənə olar, sən arvadsan sənə olmaz” ritorikası qəbuledilməzdir. Mən, Sən, O, KİŞİdirsə olar, amma QADINa olmaz
ritorikası BİRGƏ RAZILAŞMANI qəbul edən kəslərin leksikonuna yaddır. Sadə bir
prinsip var: “Özünə rəva görmədiyini, başqasına da rəva bilmə”.
Fikirlərimizi bir qədər də sadələşdirərək
ifadə etməyə çalışaq. Yəni özünün hüquq və azadlıqlarının tapdalanmasını istəməyən
KİŞİ özü ilk növbədə ailəsində olan fərdlərin, xüsusilə də QADINLARın
(anasının, bacısın, xanımının, qızının və s.) hüquq və azadlıqlarını tanımalı və
onları nəinki pozmamalı, həm də hər yerdə müdafiə etməlidir. Məsələn:
1. Evli kişi “mən kişiyəm, mənə olar” -
deyib, ailəsinə (qadınına) xəyanət etməməlidir. Bu, QADINın hüququnu kobud şəkildə
tapdalamaq deməkdir. Həmin kişi anlamalıdır ki, əgər xanımı ona xəyanət edəndə
özünü necə alçalmış hiss edərsə, qadın da ona xəyanət ediləndə o cür özünü hiss
edər.
2. Özünün gecə evə saat 1-də gəlməyinə normal
baxan kişi qadının da həmin vaxtı evə gəlməsini anlayışla qarşılamalıdır.
3. Kişi ailəsindəki qadınların (ana, bacı,
xanımı, qızı) sərbəst və müstəqil şəkildə verdiyi qərarlara müdaxilə etməməli,
boğmamalıdır.
4. Kişinin maşın sürmək haqqı olduğu kimi,
qadının da belə bir haqqı var.
5. Dostları ilə görüşüb kef edən kişi qadının
da rəfiqələri ilə birlikdə yığışıb əylənmək hüququnu qəbul etməyə borcludur və
s.
Bir sözlə, BİRGƏ RAZILAŞMAnın tələbinə görə
KİŞİyə aid bütün HÜQUQ VƏ AZADLIQLAR QADINLARA da istisnasız olaraq şamil
olunur.
Ramin Allahverdi
Comments
Post a Comment