FƏRDİN XOŞBƏXTLİK MEYARI - BİRGƏ RAZILAŞMA KONSEPSİYASI
Səma Məmmədsalahova
FƏRDİN
XOŞBƏXTLİK MEYARI - BİRGƏ RAZILAŞMA KONSEPSİYASI
Dəyər
baxımından iki dünyadan da artıqsan;
Fəqət neyləyim
ki, dəyərini sən bilmirsən... (6, 18).
“Xoşbəxtlik” anlayışı həm sadə, həm də mürəkkəb
şəkildə başa düşülən anlayışlardan biridir. Ümumiyyətlə, xoşbəxtlik haqqında
istər elmi, istərsə də bədii kitablar yazılıb, filmlər çəkilib, araşdırmalar aparılıb
və bu işlər hələ də davam etməkdədir. Bəs hər kəsin axtardığı bu “xoşbəxtlik” nədir?
Niyə insanlar xoşbəxt olmağa can atır? Bir sıra məfhumlar var ki, dünyanın hər
yerində adlandırılma forması fərqli olsa da, eyni məzmunu ifadə edir. Xoşbəxtlik
də belə anlayışlardan biridir. Yəni milliyyətindən, cinsindən, irqindən və s. xüsusiyyətlərindən
asılı olmayaraq istənilən insan xoşbəxt olmaq istəyir. Elə bir insan tapmaq
olmaz ki, xoşbəxt olmaq istəməsin. Hətta bu ifadənin xalqımızın düşüncəsində
necə önəmli yer tutduğunu anlamaq üçün insanların ən xoş günlərdə bir-birinə
arzuladığı “Xoşbəxt olasan!”, “Xoşbəxt olsunlar”, “Allah xoşbəxt etsin” və s. tipli
ifadələrə diqqətimizi yönəldə bilərik. Uzun müddət dəbdən düşməyən “xoşbəxt
sonluqlu” filmlərə (“happy end”) marağı da nümunə göstərə bilərik. Hər bir toplumun,
xalqın düşüncəsini, ruhunu əks etdirən folklor nümunələrinə, əsasən də
nağıllara nəzər saldıqda xalqın gələcək nəsillərə ötürmək istədiyi fikri
anlamış oluruq ki, bunlardan biri də “xoşbəxt olmaq”, “xoşbəxtlik” anlayışıdır.
Yəni qəhrəmanlar divlərlə, mistik qüvvələrlə mübarizə aparır, qalib gəlir və
sonda “hər kəs (xeyir qüvvələr) xoşbəxt olur” və “göydən üç alma düşür”...
Bəs
müasir dövrümüzdə xoşbəxtlik anlayışını necə qəbul edirik? Biz, həqiqətən, xoşbəxt
insanlarıq? Bəs bizim xoşbəxtlik axtarışlarımız niyə çox vaxt uğursuzluqla nəticələnir?
İnsanın, yəni fərdin xoşbəxtliyi nədən asılıdır? Elə bir ideologiya varmı ki, hər
bir fərdin xoşbəxtliyini təmin etsin?
Bütün bu suallara bu yazımızda cavab tapmağa çalışacağıq.
Müasir
dövrümüzdə, indiki sistemdə xoşbəxtlik anlayışı ilə bağlı Müfit Can
Saçıntının bir filmində səsləndirdiyi
aşağıdakı fikirlər düşündürücüdür:
“Xoşbəxtliyin
iksiri olsa idi, bu kapitalist sistem onu da şüşələrə doldurub satardı. Ona görə
də xoşbəxtliyi bu sistemdə axtarmaq lazım deyil. Öz xoşbəxtliyimizi özümüz
yaratmalıyıq. Xoşbəxtliyi yanımızda axtarmalıyıq”. Lakin alternativ bir sistem
olmadığından biz də bu sistemdə xoşbəxt olmağın yollarını tapmalıyıq. Hər bir kəs
özünün necə xoşbəxt olacağını özü tapmalıdır. Bunun doğru olduğunu anlamaq üçün
də insan azad olmalıdır. Yəni insanlara xoşbəxtlik adı ilə təqdim olunan hər
şey xoşbəxtlik demək deyil. Xoşbəxtliyin hazır bir düsturu yoxdur, hər kəsin öz
xoşbəxtliyi vardır. Düzdür, hətta xoşbəxtliyin düsturunu hesablayanlar da
vardır, lakin bu düsturda da yenə xoşbəxtlik fərdiyyətdən asılıdır. Həmin
düsturdan da aşağıdakı nəticəni çıxarmış oluruq:
“Hər
bir insan həyatdan zövq aldığı dəqiqələrin sayını artırmaqla öz xoşbəxtliyini
artırmış olur. Deməli, insan yalnız asudə vaxtlarında deyil, eyni zamanda məcburi
şəkildə ömründən zaman xərcləməli olduğu digər proseslər zamanı da bu ömürdən
zövq alaraq yaşamalıdır” (2, 35).
Qustav
le Bon da xoşbəxtliyin zahiri şəraitdən çox az asılı olduğunu, onun daha çox
ruhumuzun vəziyyətindən asılı olduğunu qeyd edir. Əslində aşağıdakı fikirlərə
baxsaq, çox maraqlı bir vəziyyəti görə bilərik ki, hər kəs xoşbəxtliyi fərqli
yerdə axtarır. Şərq sakinləri Qərbin, Qərb sakinləri isə Şərqin daha çox xoşbəxt
olduğunu düşünür. Bundan asılı olmayaraq yenə də bütün fikirlər Fərdə, Fərdin
xoşbəxtliyinə yönəlir.
“Daim
narahat, həyəcanlı, taleyindən narazı avropalını, həmişə öz taleyindən razı,
xoşbəxt Şərqin sakini ilə müqayisə edin. Onlar ruhi vəziyyətlərindən başqa nə
ilə fərqlənə bilərlər ki? Anlayış üsulu dəyişdikdə, xalq da dəyişir və nəticə
olaraq həm də düşüncə və fəaliyyət də onun kimi. İnsanı xoşbəxt edə biləcək
ruhi vəziyyət yaratmaq üçün vasitələr tapmaq lazımdır – öz varlığının yox
olacağından qorxan cəmiyyət, hər şeydən öncə bax, bunu axtarıb tapmalıdır.
Bütün yaranan cəmiyyətlərin hamısı ruhu tabe etdirmək üçün indiyə qədər idealda
dəstək tapırdılar və ideal öz təsirini itirəndə, onlar da yox olub gedirdilər.
Müasir əsrin ən böyük səhvlərindən biri – insan qəlbinin xoşbəxtliyi yalnız
zahiri şeylərdə tapa biləcəyinə dair inamdır. O bizim özümüzdədir, öz tərəfimizdən
yaradılıb, amma heç vaxt – bizdən kənarda olmayıb” (3, 65).
Ümumilikdə
götürsək, xoşbəxt ola bilməməyimizə bir sıra maneələr təsir göstərir. Bunlardan
biri olan təbii maneələr insan həyatında özündən asılı olmadan, lakin təbii şəkildə
yaranan hallardır ki, bu, çox normaldır. Məsələn, kiminsə yaxınının vəfat etməsi
və s. Yəni insan hər zaman xoşbəxt ola bilməz. Süni maneələr də vardır ki,
bunlar həm fərdin özündən asılıdır, həm də yox. Lakin bütün fərdlər (insanlar) özü çalışsa, bu maneələri
aradan qaldıra bilər. Bu daha çox ictimai-sosial məsələlərlə bağlıdır. Digər
bir qrup maneələr də vardır ki, süni olsa da, insanlara bu maneələr xoşbəxt ola
bilməməklərinin səbəbi kimi təqdim olunur və insanlar bunu təbii olaraq qəbul
edir. Yəni süni ehtiyaclar yaradılır və bunlar təmin olunarsa, insanların xoşbəxt
olacağı fikri aşılanır.
Əslində
xoşbəxtlik heç zaman bizə təqdim olunan bir şey olmayıb. Yəni hər hansı şüşə
vasitəsilə “xoşbəxtliyin qapağını açmaq” mümkün deyil. “İnsanlar nə qədər daha
çox xərcləyirlərsə, o qədər xoşbəxt olurlar“ anlayışını da qəbul etməli deyilik.
Əgər özümüz öz xoşbəxtliyimizə sahib çıxmasaq, bizi nəyin xoşbəxt edəcəyini
bilməsək, həmişə bizə təqdim olunanlarla kifayətlənməli olacağıq. Bunun üçün də
insan azad olmalıdır. Azad düşüncəsi olmayan fərd (insan), cəmiyyət, millət
xoşbəxtliyi sadəcə kənarda axtaracaq, halbuki xoşbəxtliyi istər mənəvi, istərsə
də maddi nədə görürüksə, buna azad şəkildə qərar verməli, bizi nəyin xoşbəxt edəcəyini
özümüz anlamalıyıq. Əgər azad ola bilməsək, hətta köləliyi də bizə azadlıq adı
ilə təqdim edib, bununla xoşbəxt olmağımızı istəyəcəklər. Bir qadın ailəsinə
könül xoşluğu ilə qulluq edirsə, onu kölə kimi təqdim edən bir dünya sisteminin
və ya bir kişi ailəsində həyat yoldaşına kömək edirsə, onu “qeyri-ciddi” kişi
hesab edən çürümüş ənənələrin təsiri ilə, həqiqətən, cəmiyyət xoşbəxt ola bilərmi?!
Halbuki həmin qadın və ya kişi iş yerində müdirinə, rəhbərinə və s. qulluq
edirsə, “azad” qadın və “ciddi” kişi hesab olunmalıdır və özünü bu statusu
qazandığı üçün xoşbəxt hesab etməlidir fikrini nəticə kimi bizə təqdim edirlər.
Əslində
xoşbəxtlik barəsində çox şey yazmaq olar. Dünyadakı və ya ölkədəki bütöv bir
quruluşu, sistemi dəyişmək indiki anda elə də mümkün görünmür, lakin buna görə
xoşbəxt olmağın mümkün olmadığını deyə bilmərik. Hər şeyə dəyər deyil də, qiymət
verildiyi bu sistemdə də xoşbəxt olmaq olar. Xoşbəxtlik daha çox fərdiyyətlə
bağlı anlayışdır. Bəs hər bir fərdin, eyni zamanda da toplumun xoşbəxtliyini təmin
edən bir cəmiyyət düşünə bilərikmi? Jan Jak Russo ictimai müqavilənin əsas bir
problemi kimi aşağıdakı fikri göstərir:
“Üzvlərindən
hər birinin canını, malını ümumi qüvvə ilə qoruyan elə bir toplum forması
tapılmalıdır ki, orada hər insan həm hərkəslə birləşdiyi halda, yenə də öz
tabeliyində qalsın, həm də əvvəlki qədər azad olsun”. (5, 17).
Belə
bir alternativ cəmiyyət nümunəsi kimi “Birgə Razılaşmaq Cəmiyyəti”ni göstərə
bilərik. Burada Fərd anlayışı insan anlayışı ilə ekvivalent təşkil edir. Yəni hər
bir FƏRD (İNSAN) dəyərlidir. Uzun əsrlərdən bəri bu fikir səslənir və təbliğ olunur. Bəs problem nədədir?
Niyə hər bir Fərd öz dəyərini anlamır, özünün ən təbii haqqlarını özü pozur? Ya
da öz dəyərini anlayır, lakin başqa insanların da dəyərli olduğunu unudur. Bu
fikri də müəyyən qədər doğru hesab edə bilərik: “Problem dəyərsizlik hissi
deyil, problem özünüzü çox dəyərli hiss etməyinizdir” (4, 14). İndiki cəmiyyətimizdə
çox insan balalarının xoşbəxtliyi üçün çalışır, amma öz balasının xoşbəxtliyini
düşünən cəmiyyət, başqalarının balasının da xoşbəxtliyini pozaraq bunu təmin etməməlidir. Heç bir
ideologiya Mənim, Sənin, Onun - bizim nə ilə xoşbəxt ola biləcəyimizi dəqiq deyə
bilməz, çünki hər bir fərdin xoşbəxtlik anlayışı fərqlidir. Birgə Razılaşma
Konsepsiyası da istisna deyil. Sadəcə bu konsepsiyada hər bir Fərdin maraqları
təmin olunur. Bu konsepsiya sizə həmin xoşbəxt şəraiti özümüzün – Mənim, Sənin,
Onun yaratmalı olduğunu deyir və yol göstərir. Yəni hər kəsə bərabər imkanlar
yaradılır, bundan necə faydalanmaq isə Fərddən asılıdır. “Hər kəsi tam olaraq
xoşbəxt etməyin mümkün olmadığını”, - deyə bilərik. Bir cəhətdən insanların
maraqları toqquşacaqdır. Bunun üçün də Birgə Razılaşma Cəmiyyətində hər bir Fərd
öz azadlıqlarını könüllü şəkildə məhdudlaşdırır. Bu konsepsiyada hər kəsin
maraqları nəzərə alınır, daha doğrusu, bu maraqların sərhədləri müəyyənləşdirilir.
“Razılaşma
Konsepsiyasının təməlində birbaşa olaraq Fərdin (insanın) xoşbəxt yaşamaq haqqı
dayanır. Belə bir nəticə çıxarırıq ki, hər kəsin maraqları müxtəlifdir (oxşar və
ya eyni də ola bilər) və fərd bu maraqları təmin olunanda xoşbəxt olur. Birgə
razılaşma konsepsiyası nəzərindən məsələyə yanaşsaq, bəli, hər kəs öz
maraqlarını müdafiə edib onun üçün çalışa bilər. Amma bu maraqlar başqa bir fərdin
hüquq və azadlıqlarını pozmasın. Birgə Razılaşma Cəmiyyətində xoşbəxtliyə gedən
yol azad və ədalətli cəmiyyətdən keçir. Başqa bir şəkildə fikirləşsək əslində
indi də hər kəs xoşbəxt ola bilər. Lakin fərqində olan, düşünən insanlar üçün
azadlıq və ədalət olmadan bir cəmiyyəti tam olaraq xoşbəxt hesab etmək olmaz. Cəmiyyətimizi
müşahidə edəndə rüşvət alan şəxs rüşvət aldığı üçün, rüşvət verən şəxs də
işinin həll olunacağı üçün xoşbəxt ola bildiyini görürük. Lakin başqalarının
haqq və hüququnun tapdalanması ilə gələn bu xoşbəxtliyi hansı çərçivədən
baxarsaq, düzgün hesab etmək olmaz. Çünki bir və ya bir neçə şəxsin “xoşbəxt”
olması başqalarının haqq və hüquqlarının pozulması, kiminsə xoşbəxt olmaq
haqqının əlindən alınması hesabına başa gəlmiş olur. Nümunələri istənilən qədər
yazmaq olar. Belə nümunələrin sayını istənilən qədər artıra biliriksə, niyə
onlardan, problemlərdən deyil də azadlıqdan, xoşbəxtlikdən danışırıq, yazırıq?!
Bu suala İlqar Kamilin essesindən bir hissə ilə cavab verərək yazını da bitirirəm:
“...Sonralar
buna bənzər bir şeyi Spinozadan da oxuyuram, insanlara köləlikdən deyil,
azadlıqdan danışın, deyir Spinoza. Çarə budur: Sürəkli köləliyi qınamaqdansa,
azadlığın üstünlüklərindən danışmaq, elə hey bədbəxtliyi pisləməkdənsə, xoşbəxtliyi,
xoşbəxtliyi təsvir etmək! İndilərdə başa düşürəm ki, anam da, Spinoza da
haqlıymış, sözlərin də xüsusi energetikası, çəkiciliyi, cazibəsi varmış. Və
anlayıram ki, bəlkə də tez-tez xoşbəxtlikdən danışanlar, xoşbəxtlər deyil, xoşbəxt
olmaq istəyənlərdir”.
Ədəbiyyat
siyahısı:
1.
Allahverdi Ramin. Birgə razılaşma konsepsiyası. “Elm və təhsil” nəşriyyatı.
Bakı: 2021. (səh. 125-səh. 132)
2.
Əmirov Eldəniz. İnsan həyatının qeyri-adi riyazi düsturları. Bakı: 2013.
3.
Qustav le Bon. Xalqların və kütlənin psixologiyası. “Qanun” nəşriyyatı.
Bakı: 2019
4.
Vəliyev Ədalət. Xoşbəxtlik itirdiyin yerdədir. “Dəyirman” nəşriyyatı.
Bakı: 2021.
5.
Jean Jacques Rousseau. Toplum Sözleşmesi. (Çev. Vedat Günyol). Türkiye
Bankası Kültür Yayınları. 2019.
6.
Mövlana Celaleddin Rumi. Fîhi Mâ-Fîh. (Çev.Abdülbaki Gölpınarlı).
“İnkılap” kitapevi. 2008.
Qeyd: Müəllif
Səma Məmmədsalahova bu məqaləsi ilə BİRGƏ RAZILAŞMA CƏMİYYƏTİnin “BİRGƏ
RAZILAŞMA KONSEPSİYASI fərdin xoşbəxtliyini təmin edir” adlı yazı
müsabiqəsinin iştirakçısı və qaliblərindən biridir.
Comments
Post a Comment