18. BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ PLÜRALİZM
18. BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ PLÜRALİZM (FİKİR, İDEYA MÜXTƏLİFLİYİ)
BİRGƏ
RAZILAŞMA KONSEPSİYASI tərəfdarlarının önəm verdiyi ən ümdə məsələlərdən biri də
PLÜRALİZMdir. Onun mahiyyətini izah etməyə çalışaq. PLÜRALİZM dedikdə, bir cəmiyyətdə
ideya müxtəlifliyinin, fikir çoxluğunun, fərqli düşüncə tərzinin (hətta
bir-birinə zidd olan) azad şəkildə
mövcudluğunu nəzərdə tuturam.
Hər bir cəmiyyəti
irəli aparan, onun inkişafını şərtləndirən əsas amillərdən biri heç şübhəsiz
AZAD düşüncənin olmasıdır. Azad düşüncənin olmadığı cəmiyyətdə hansısa
inkişafdan söhbət gedə bilməz. İnsanın doğal mahiyyəti ilə həmahəng olaraq, istənilən
FƏRDin bu və ya digər məsələlər ilə bağlı özünün özgür, fərqli bəzən isə hətta ənənəvi
görüşlərlə daban-dabana ziddiyyət təşkil edən fikirləri, ideyaları olur. Sübut
olunmuş aksiomadır ki, bir vaxtlar qısqanclıqla, şiddətlə qınanılan fikirlərin,
ideyaların sonralar həqiqət olduğu aşkara çıxarılmışdır (Yerini öz oxu ətrafında
fırlanması, kürə formasında olması və s.). Ümumiyyətlə, hər zaman yeni fikirlər,
ideyalar, demək olar ki, ənənəvi təfəkkür tərzi tərəfindən ilk başlanğıcda
daima təzyiqlərə, tənələrə məruz qalmışdır. Xüsusilə də, Şərq (müsəlman) aləmində
ehkamçılıq ciddi şəkildə yeni, fərqli düşüncənin qarşısında maneəyə çevrilmiş və
çevrilməkdədir.
PLÜRALİZM isə
köhnə (ənənəvi) ideyalarla paralel olaraq, hər cür yeni, hətta ənənvi düşüncəyə
zidd olan fikirlərə də qucaq açır. PLÜRALİZMin mahiyyətini daha aydın anlamaq
üçün onu şərtləndirən məziyyətləri bu cür qruplaşdıra bilərik:
1. PLÜRALİZM
ilk növbədə insanın AZAD, müstəqil təbiətli olduğunu əsas götürərək, hər bir fərdin
özünəməxsus düşüncə tərzinin (fikir və ideyalarının) olmasını birmənalı olaraq
dəstəkləyir.
2. PLÜRALİZM
yeknəsək fikirliliyi, monotonluğu, tək bir ideologiyanın hegemonluğunun cəmiyyətə
(Mən, Sən və Ona) sırınmasını, təlqin edilməsini, məcburi qəbul etdririlməsini
rədd edir.
3. PLÜRALİZM Azad
biçimdə müxtəlif ideyaların sivil müzakirə edilə biləcəyi mühitdir. Bu mənada,
PLÜRALİZM müxtəlif ideologiyaların ədalətli rəqabətini təmin edən bir ortamdır.
Yəni sivil müzakirə müstəvisində
(debatlarda) bu və ya digər ideologiya daha çox tərəfdaş toplamaq imkanı
qazanır. Azlığın tərəfdar çıxdığı ideologiyalar isə çoxluq tərəfindən qəbul
edilməsə də, heç də rədd edilmir, görməzdən gəlinmir, əksinə özünəməxsus düşüncə
kimi təsdiqlənir.
4. PLÜRALİZMə
görə hər bir fərd özünəməxsus olduğu üçün bir o qədər də spesifik fikirlərin
olması təbiidir. Yəni insan robort deyil ki, hamısı eyni şəkildə düşünsün.
5. PLÜRALİZM
fərqli düşünənlərə, dəyərlərə qarşı tolerant, dözümlü yanaşmadır, fərqli fikirlərə
hörmət göstərmək və onun mövcudluğunu təsdiqləməkdir. Məsələn: Tutaq ki, Mən
dini qəbul etmirəm, amma Sən İslama ibadət edirsən, O isə Xristianlıq dininə
iman gətirir və s. Bu zaman Mən dindar olmasam da, dinə tamam fərqli prizmadan
baxsam da Sən və Onun düşüncələrinə sayqı göstərməliyəm. Eləcə də Sən və O, Mənim
fərqli dünyagörüşümə hörmət etməyə, həmçinin bir-birinizin də dini görüşlərinə
sayqı göstərməyə borclusunuz. Burada əsas incə məqam odur ki, bizlərdən heç
biri “həqiqət ancaq mən deyəndir” deyib başqalarının düşüncələrinə hörmətsizlik
edə, aşağılaya bilməz.
6. PLÜRALİZMdə
kiməsə istənilən bir ideologiyanı, fikri zorla qəbul etdirmək yolverilməzdir. Yəni
sən əgər dindarsansa, zorla öz inancını başqalarına sırıya bilməzsən. Yaxud mən
ateistəmsə, sənə öz dünyagörüşümü zorla sırımaq ixtiyarım yoxdur.
7. PLÜRALİZMə
görə hər kəs və hər şey tənqid edilə bilər, başqa sözlə, ehkamçılıq yolverilməzdir.
Əsaslı və ya əsassız olmasından asılı olmayaraq, tənqidə görə heç kəs təqibə məruz
qala bilməz. Əgər tənqid haqlıdırsa, çox gözəl, demək, hansısa bir inkişafdan
söhbət gedə bilər, əgər haqsızdırsa, həmin tənqid onsuz da özünə dayaq tapa
bilməyib aradan təbii olaraq çıxacaqdır.
8. PLÜRALİZMə
görə hər kəsə öz düşüncəsini azad şəkildə ifadə etməsi üçün bərabər şərait,
mühit yaradılmalıdır. Yəni əgər Mən Sənin və ya Onun fikirlərini qəbul etməsəm
belə həmin fikirləri ifadə etməyiniz üçün imkan yaratmalıyam. Eləcə də əksinə,
Sən, yaxud O, Mənim fikirlərimlə razılaşmasanız belə ifadə etməyim üçün imkan
yaratmağa borclusunuz və s.
Beləliklə,
PLÜRALİZMə aid etdiyimiz bu keyfiyyətlər BİRGƏ RAZILAŞMA KONSEPSİYASINA (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/1-birg-razilasma-konsepsiyasi.html) görə də keçərlidir.
Bu mənada, PLÜRALİZMi BİRGƏ RAZILAŞMAnın əsas elementlərindən biri hesab edə
bilərik. Ona görə də BİRGƏ RAZILAŞMA tərəfdarları sözügedən razılaşmanın əsas
müddəalarına zidd olan ideyalar (ideologiyalar), fikirlər istisna olmaqla
(insan hüquq və azadlıqları əleyhinə olan düşüncələr, ideologiyalar və s. nəzərdə
tutulur) hər cür fərqli fikir və ideologiyaların mövcudluğuna daim hörmətlə,
tolerant şəkildə yanaşmağa borcludur.
Ramin
Allahverdi
Comments
Post a Comment