15. BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ AZADLIQ
15. BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ AZADLIQ
Yazıda iki
vacib sualı cavablandıracağıq:
1. AZADLIQ nə
deməkdir?
2. BİRGƏ
RAZILAŞMA KONSEPSİYASI AZADLIĞA necə yanaşır?
1. Cəmiyyətimizdə AZADLIQdan ağız dolusu,
yeri gəldi-gəlmədi danışılsa da təhlilər və müşahidələr göstərir ki, əksəriyyət
bu məfhumun adekvat, doğru anlamını, fəlsəfəsini heç də dərk edə bilmir. Bunun
da şübhəsiz, çoxsaylı səbələri var ki, məqsədimiz burada onları sadalamaq
olmadığından birbaşa mətləbə keçirik.
Lokanik desək,
AZADLIQ - SEÇİM deməkdir. FƏRDin (İNSANın) sərbəst şəkildə, heç bir təzyiqə məruz
qalmadan, könüllü, şüurlu şəkildə SEÇƏ BİLMƏK imkanına malik olmasıdır. Bu
SEÇİM yalnız və yalnız digərlərinin
hüquqları başlayan yerdə bitir və bundan savayı SEÇİM imkanını məhdudlaşdırmaq
FƏRDin (İNSANın) AZADLIĞının boğulması (əlindən alınması) kimi anlaşılmalıdır.
Beləliklə,
AZADLIQ Mən, Sən və Onun (biz cəmiyyət üzvlərinin) çoxsaylı SEÇİM imkanıdır. Bu
mənada AZADLIĞın ölçü vahidi SEÇİM (SEÇƏ BİLMƏK) olduğundan, deməli, Mən, Sən və
Onun (cəmiyyət üzvlərinin) AZADLIĞı məhz SEÇİM sayının miqdarından (həcmindən)
asılıdır. Belə halda, Mən, Sən və Onun – hər bir cəmiyyət üzvünün SEÇİM (etmək
imkanının) sayı nə qədər çox olarsa, bir o qədər də geniş (böyük) AZADLIĞı
olar.
Əsas tezis:
SEÇİM sayı çox olarsa, FƏRD (İNSAN) daha artıq AZAD olar.
Konkret
riyazi modelli nümunələrlə təhlil aparaq:
Ceyranın
yaşadığı A ölkəsində 7 ali təhsil ocağı var və cəmi 2 olmaqla müəllimlik, hərbçi
peşəsi üzrə kadr hazırlayır. Ofeliyanın
yaşadığı B ölkəsində isə eyni sayda təhsil müəssisələri cəmi 10 olmaqla,
müəllimlik, həkimlik, hərbçi, kosmonavt, təyyarəçi, mühəndis, neftçi,
proqramist, müstəntiq və jurnalist peşəsi üzrə kadr hazırlayır. Kimin yaşadığı
ölkədə peşə SEÇİMİ imkanı daha çoxdur?
Əlbəttə, sadə
riyazi hesablamanı bilən adam asanlıqla müəyyən edər ki, Ofeliyanın yaşadığı B
ölkəsində olan peşə SEÇİMİ imkanı A ölkəsində yaşayan Ceyranın peşə SEÇİMİ
imkanından 8 SEÇİM çox olduğundan bir o qədər də artıq AZADLIĞa malikdir.
AZADLIQ istənilən
sahəni əhatə edir. VİCDAN AZADLIĞI, SÖZ (Fikir), DÜŞÜNCƏ AZADLIĞI və s.
Etiqad
AZADLIĞI ilə bağlı bir riyazi nümunəyə də nəzər salaq:
Fatmanisənin
yaşadığı A ölkəsində yalnız tək İslam
dinini seçib etiqat göstərmək imkanı var. B ölkəsində yaşayan Tükəzbanın 2 dindən
birini - Xristianlıq , yaxud İslamı seçmək imkanı olsa da, Məleykənin yaşadığı
C ölkəsində 3 dindən - Xristianlıq, İslam və Buddizmdən birinə etiqat etmək
SEÇİMİ var. E ölkəsində yaşayan Cülyettanın isə İslam, Xristianlıq, Buddizm və
yaxud da heç bir dini seçməyib ateist olmaq kimi 4 cür SEÇİM etmək imkanı var.
Sual belədir:
Kimin etiqad SEÇİMİ (ümumiyyətlə)
yoxdur, Kimin etiqad SEÇİMİ çoxdur və nə qədər çoxdur?
Sadə rəqəmlərlə
hesablamanı bilən adam o saat ayırd edəcək ki, Fatmanisənin ümumiyyətlə SEÇİMİ
yoxdur. Ən çox SEÇİMİ olan isə Cülyettadır. Onun SEÇİM imkanı Fatmanisədən 3,
Tükəzbandan 2, Məleykədən isə 1 SEÇİM qədər çoxdur və deməli, digərlərindən
daha AZADdır.
Bu tip
misalları kifayət qədər artıra bilərik. Özünüz öz həyatınıza nəzər salıb görün
nə qədər SEÇİM imkanınız var. Buna əsasən də nə qədər AZAD olub-olmadığınızı müəyyən
etmiş olacaqsız.
Vacib məqamlardan biri də rasional inkişafın təməli
olan SÖZ (Fikir, Düşüncə) AZADLIĞı ilə bağlıdır. AZAD DÜŞÜNCƏ (SÖZ) olmayan bir
cəmiyyət əsla inkişaf edə bilməz. Tarixi bir gerçəklikdir ki, istənilən yeni
fikir həmişə köhnələri tərəfindən asanlıqla qəbul edilməmişdir, lakin sonradan
məhz gözümçıxdıya salınan o ideyaların doğru olduğunu cəmiyyət tədricən
anlamağa başlamışdır (Yerin kürə halında olması bəyanına görə tonqalda
yandırılan Cordano Buruno və b. xatırlayın).
SÖZ
AZADLIĞının əsas fəlsəfəsi qayəsi belədir ki, FƏRD başqalarının hüquq və
azadlıqlarını pozmayan istəniliən fikri söyləməkdə tam özgürdür. Yəni DÜŞÜNCƏ
(SÖZ) AZADLIĞI yalnız bir halda məhdudlaşdırılır ki, bir FƏRD digər FƏRDin
hüquq və azadlıqlarını təhdid edən fikirlər səsləndirsin (hər cür qarşıdurma yaradan,
çıxışlar, çağırışlar, təhqirlər, böhtanlar və s.). Bu hal baş verərəsə, cəzası
qaçılmazdır.
SÖZ
AZADLIĞInın 2 əsas prinsipi var:
1. Mən, Sən və
O, yəni hər bir cəmiyyət üzvü istənilən fikri, ideyanı, düşüncə tərzini, səlahiyyətini
tandığı istənilən qrum, yaxud vəzifəli şəxsin ictimai-siyasi fəaliyyətini və s.
sorğulaya, tənqid edə (satirik, ironik və s.) bilər və bunu etməkdə tam
AZADdır.
2. Mən, Sən və
O, yəni istənilən bir cəmiyyət üzvü heç bir halda BİRGƏ RAZILAŞMA və onun əsasında
qəbul edilmiş QANUNlarla müəyyyən olunan FƏRDin (İNSANın) hüquq və
azadlıqlarını aşağılayan fikirlər səsləndirə bilməz.
2. Yazımızın ikinci sualına - BİRGƏ RAZILAŞMA
KONSEPSİYASIna görə AZADLIQ məsələsinə
aydınlıq gətirək.
İlk növbədə
xüsusi olaraq qeyd etməliyik ki, BİRGƏ RAZILAŞMA KOSEPSİYASInın fəlsəfi əsasını
məhz FƏRDİN(İNSANIN) AZADLIĞI prinsipi təşkil edir. Konsepsiyanın 2, 3 və 4-cü
müddəası belədir:
1.
Mənim
(hər bir insann, fərdin) AZADLIĞım (müstəqilliyim) ən ali dəyərdir. Mənim AZADLIĞım
məni xoşbəxt edə biləcək başlıca alınmaz dəyərimdir.
2.
Mən
(hər bir insan, fərd) doğulduğum andan etibarən AZAD yaşamaq, AZAD olmaq, XOŞBƏXT
olmağa can atmaq kimi alınmaz ali haqlara malikəm. Mənim (insanın) AZADLIĞımı
(haqlarımı) heç kəs və heç nə məhdudlaşdıra bilməz.
3.
Mənim
AZADLIĞım yalnız və yalınız Sənin və Onun hüquqları, haqları başlayan yerdə
bitir (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/1-birg-razilasma-konsepsiyasi.html).
Göründüyü
kimi, bizim BİRGƏ RAZILAŞMAnın əsas məramı məhz FƏRDin (İNSANın) AZADLIĞını təmin
edib, qorumaqdır.
Ramin Allahverdi
Comments
Post a Comment