BİRGƏ RAZILAŞMA və GÜNDƏM
BİRGƏ RAZILAŞMA və GÜNDƏM
GÜNDƏM nədir? GÜNDƏM nə üçün lazımdır? Gündəm məsələsi həddindən artıq əhəmiyyətli strateji məqamlardan biridir. İlk növbədə onu bildirməliyəm ki, ideologiyaların mütləq əksəriyyəti, demək olar ki, FƏRDin maraqlarını öz qrup, partiya, təşkilat, cəmiyyət, dəstə və s. maraqlarına qurban verir. BİRGƏ RAZILAŞMA KONSEPSİYASInın digər ideologiyalardan üstünlüyü həm də ondadır ki, sözügedən konsepsiya məhz birbaşa Fərdin maraqları üzərində qurulmuşdur və özünün əsas yeddi müddəası ilə insanın xoşbəxt yaşamasının konkret düsturunu müəyyənləşdirmək iqtidarındadır (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/1-birg-razilasma-konsepsiyasi.html ). Buna görə də, FƏRD əslində BİRGƏ RAZILAŞMA KONSEPSİYASInı dəstəkləməklə, eyni zamanda, müstəqim surətdə özünün maraqlarını, özünü dəstəkləmiş olur (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2021/11/birg-razilasma-konsepsiyasi-kitab.html ).
Gündəm
məsələsi, qeyd etdiyimiz kimi, olduqca vacib strateji nüanslardan olduğundan,
gündəm yaratmaqla toplumda müxtəlif qruplar (iqtidar, müxalifət, dini qruplar və
s.) öz ideologiyalarını möhkəmləndirmək, məqsəd və məramlarına nail olmaq üçün
ondan həm açıq-aşkar, həm də örtülü şəkildə istifadə edirlər.
Qeyd
edim ki, GÜNDƏMin ümumilikdə iki tipini fərqləndirə bilərik: Spontan – yəni
proqnozlaşdırılmamış, əvvəlcədən təşkil edilməmiş, təbii (cəmiyyətdə və təbiətdə
baş verən fövqalədə vəziyyətlər, fors-major halları və s.) və süni, yəni təşkil
edilmiş gündəm. SÜNİ GÜNDƏM müxtəlif maraqlı dairələr (hökumət, iqtidar,
müxalifət, ayrı-ayrı dini qruplar, siyasi partiyalar və s.) tərəfindən bilərəkdən
çeşidli məqsədləri həyata keçirmək niyyətilə yaradılır.
Ümumiyyətlə,
maraqlı qüvvələr GÜNDƏMi bir qayda olaraq, öz niyyətlərinə uyğun şəkildə
spekulyasiya etməyə çalışırlar. Bu yazıda əsas məqsədim SÜNİ GÜNDƏMin qurbanı
olmamaq üçün diqqət yetirilməli vacib məqamlardan bəhs etməkdir.
Beləliklə,
ilk növbədə bilməliyik ki, SÜNİ GÜNDƏMi yaradan maraqlı qüvvələrin başlıca məqsədi
(özləri fərqində olsa da, olmasa da) öz niyyətlərini, məqsədlərini toplumun
SOSİAL REALLIĞIna (bax: SOSİAL REALLIQ nədir? https://birgeraz.blogspot.com/2021/04/25-birg-razilasma-v-sosial-realliq.html) çevirməkdir.
Məlum olduğu kimi, GÜNDƏM məfhumu insanın məlumatalma
tələbatı ilə bağlıdır. Yəni insanın qida, geyim və s. tələbatları ilə yanaşı mənəvi
təlabatları da vardır. Bunların içərisinə daxil olanlardan daha vacibi məlumat
almaq tələbatıdır. Həmin mənəvi tələbatın olduğunu müxtəlif maraqlı dairələr də
yaxşı bildiyindən sözügedən həssas məsələdən maksimum şəkildə öz xeyirlərinə
istifadə etməyə çalışırlar.
Maraq
dairələrinin yaratdığı SÜNİ GÜNDƏMi təhlil
etməklə istifadə məqsədlərini səciyyələndirən bir sıra aşağıdakı xarakterik
xüsusiyyətləri müəyyənləşdirmiş oluruq:
1.
Məqsədli şəkildə dezinformasiya yaymaqla cəmiyyətin nəbzini yoxlamaq, bu və ya
digər məsələyə reaksiyasını müəyyənləşdirmək və adekvat hərəkətlər etmək. Məs.,
hansısa deputatcığaz deyir ki, “Azərbaycan əhalisi uzun ömürlüdür, ona görə də,
pensiya yaşını 70 yaşa qaldırmaq lazımdır”.
Təzadlı
hal ondadır ki, belə deputatcığazları və söylədikərini gündəmdə fərqində belə
olmadan saxlayan əsas adamlar məhz onu tənqid edənlər, o cümlədən də onu söyənlər,
müxalif düşüncəli, narazı adamlardır. Lakin həmin adamlar heç vaxt bunun fərqinə
vara bilmirlər ki, onlar belələrini söyməklə gündəmdə saxlamış olurlar (ən
yaxşı reklam antireklamdır, bu barədə bir qədər sonra ətraflı bəhs edəcəyik).
1.
TƏBİİ
GÜNDƏMdən – birbaşa Fərdin həyatı ilə bağlı mövzulardan (sosial rifah, inkişaf,
xoşbəxt həyat tərzi, hüququn aliliyinin təminatı, eləcə də geniş yayılmış
korrupsiya və rüşvətxorluq halları, hər gün vətəndaşların hüquqlarının yekəqarın
məmurlar tərəfindən pozulması faktları və s.) diqqəti yayındırmaqdan ötrü cəmiyyətin
irrasional davranışı (dini inancları, vətənpərvərlik hissləri və s.) ilə əlaqəli
həssas mövzuları ortalığa atmaq. Dini inanclar, xüsusilə, geniş manipulyasiyaya
asanlıqla açıq mövzulardandır. Məsələn, tutaq ki, hansısa Hacı Kütbeyin buyurur
ki, “camaat, bilin ki, hansı qadın qaşını alırsa, o biri dünyada cəhənnəmə gedəcək!”
Yaxud da kimsə deyir ki, “Əbdülqəni peyğəmbər pedofil olub”. Dərhal həmin peyğəmbərin
pərəstişkarları hay-həşir qoparacaq ki, bəs bizim Əbdülqəni peyğəmbər müqəddəs
olub, ona böhtan atanlar edam edilsin, kəsilsin
və s.
2. Çaşqınlıq yaratmaq; Məsələn, BİRGƏ RAZILAŞMA KONSEPSİYASI bildirir ki, cinsi azlıq nümayəndələri də insan kimliyini daşıdıqlarından onların bütün insan hüquq və azadlıqları başqaları ilə bərabər ölçüdədir (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2021/02/23-birg-razilasma-v-cinsi-azliqlar-lgbt.html ). Yəni o həm də öz cinsi oriyentasiyasına uyğun birisi ilə cinsi münasibətdə ola, hətta ailə həyatı da qura bilər. “Namuslu, qeyrətli cəngavərlər” məqsədli şəkildə hay-həşir salırlar ki, “Ay haray, qeyrət əldən getdi, bunlar “qaluboyluğu” təbliğ edirlər” və s.
İndi
isə analiz edək görək müxalif qüvvələr özləri də bilmədən iqtidarın SÜNİ
GÜNDƏMini necə tirajlayırlar?
Sualı
cavablandırmazdan öncə qeyd edim ki, bu gün sevindirici haldır ki, sosial şəbəkələr
kimi senzuradan uzaq olan informasiya vasitələri kifayət qədər təsir imkanlarına
malikdir. Bu, demək olar ki, AZAD MƏTBUAT (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/9-birg-razilasma-v-azad-mtbuat.html ) rolunu oynayır. Ona görə də, avtoriat ölkələrdə
iqtidarın milyonlar xərcləyərək saxladığı KİV-lər sadəcə olaraq özünün əsl
olmalı yerinə - zibil qutusuna düşmüş olur.
Buna
görə də, xüsusilə, həmin avtoritarlar müxtəlif üsullar axtarırlar ki, sosial şəbəkələrə
də ayaq açıb güclənsinlər. Məhz bunun nəticəsidir ki, maliyyələşdirilən “trol” dəstələri
tez-tez sosial şəbəkələrdə görünürlər.
Lakin sosial şəbəkələr təbiət etibarilə azad bir ortam olduğundan (çünki
fərdin istifadəsindən asılıdır) “milçək
bir şey deyil, könül bulandırar” məsəlində deyildiyi kimi, "trol”ları (müxtəlif maraq dairələrinin
– iqtidar, dini qruplar və s. – sosial şəbəkə nökərləri) istifadə etməklə, məqsədli
dairələr bu cür könül bulandırıcılıqdan irəli gedə bilmirlər. Ona görə də, bir
qayda olaraq, avtoritar iqtidar başqa bir yola əl atır və müxalif nümayəndələri,
fəalları, vətəndaş cəmiyyəti nümayəndələrini
incə bir şəkildə, xəbərləri belə olmadan prosesə cəlb etməyi, təəssüf ki,
bacarır. Bu fəaliyyət elə incə şəkildə və hiyləgərliklə aparılır ki, əksər
vaxtı səmimi mübarizə aparan müxalif düşərgə nümayəndələri bu tələyə düşürlər.
Gəlin,
bəzi nümunələr əsasında izah edək, görək, iqtidar SÜNİ GÜNDƏMi müxalifət nümayəndələrinin
əli ilə necə tirajlayır və ya gündəm yaradır.
Məsələn,
tutaq ki, iqtidarın nökəri Rəzalət adında bir jurnalist özünün “Qaşqaldaq
yığını” verilişinə qonaq çağırdığı hansısa Cənub adlı bir müğənnini efirdə
aşağılayır və qovur. Vəssalam, aylıq SÜNİ GÜNDƏM hazırdır. Problem ondadır ki,
müxalifət nümayəndələri iqtidarın nökəri Rəzaləti tənqid atəşinə tuturlar,
söyürlər və s. elə burada onlar tələyə düşürlər (antireklam ən uğurlu
reklamdır). Məsələn, mama müxalifət liderciyi Şahqulu söyləyir ki, “Rəzalətin Cənub
kişini aşağılamasını şiddətlə qınayıram, yolverilməz hesab edirəm. Bu,
biabırçılıqdır...” və s.
İndi
isə həssas cizgilərə diqqət yetirək. Lidercik Şahqulunun belə bəyanatı nəyə və
kimə, necə xidmət etmiş olur? Təbii ki, Şahqulunun reaksiyası hüquqi baxımdan
doğrudur, çünki bir şəxsin hansısa verilişdə və yaxud ortamda (təklikdə)
başqasını təhqir etməsi, həqiqətən də, yolverilməzdir və s. toplumu çaşdıran da
məhz məsələnin bu tərəfidir ki, Şahqulu həqiqəti deyir də.
Halbuki
Şahqulu belə reaksiyası ilə bütöv bir toplum (xalq) üçün həyati önəm daşıyan
siyasi proseslərə ağır zərbə vurmuş olur (bilərəkdən, yaxud da bilməyərəkdən, nəticə
eynidir). Necə? – ilk növbədə ona görə ki, iqtidar məqsədli şəkildə, qəsdən cəmiyyətin
diqqətini özünün əhəmiyyət kəsb edən problemlərindən, həyati məsələlərindən uzaq
tutmaq üçün TV-lərində yaratdığı proqramlarından biri olan “Qaşqaldaq yığını”
verilişini müxalif ortamda SÜNİ GÜNDƏMə çevirməyə siyasi məfkurədən yoxsul
Şahqulunun vasitəsilə nail olmuş olur (fərqi yoxdur Şahqulu bu vasitəçiliyi qəsdən
və ya bilmədən edir, nəticə eynidir). Bu da iqtidar üçün ən gözəl rasional nəticədir.
Bəs Şahqulu nə qazanır? – Qısa bir müddət
ərzində özünü “yaxşı oğlan” kimi gündəmləşdirməklə, müxalifətdəki bəlli
çərçivədəki yerində möhkəmlənmiş olur. Bəs
yenə kim itirir? – Toplum, xalq. Necə? – Çünki onun həyati məsələləri yenə də
bir müddətlik kənara atılır, yaddan çıxarılır və s.
SÜNİ
GÜNDƏMin sürətlə yayılmasına səbəb olan amillərdən biri də insan beyininin
fizioloji xüsusiyyətlərinə uyğun olaraq yüngül informasiya (əyləncəli, bəsit,
gülməli, emosional, bir sözlə, dərin düşüncə tələb etməyən mövzular) şəklində
ortalığa atılması ilə bağlıdır. Buna həm də insan təbiətinin mühüm tərkib hissəi
olan SÜRÜ psixologiyası (bandwagon effect) təhrikedici dərəcədə imkan yaratmış
olur.
Məs.,
tutaq ki, sən feysbuk səhifəsini və ya yutub kanalını izləyərkən, bəyənməzdən
qabaq bəyənənlərin sayına qeyri-ixtiyari diqqət yetirirsənsə və yalnız bundan
sonra əgər bəyənənlər çoxdursa, sənin də daxilindən sövq-təbii olaraq bəyənmək
keçirsə, bu o deməkdir ki, sən SÜRÜ psixologiyasının (şüuraltının) təsiri ilə bəyənməni etmiş olursan. Ona görə də SÜNİ
GÜNDƏMin gündəmləşməsinə fərqinə varmadan imza atmış olursan. Əgər sən mətni
tam oxuduqdan və ya hansısa videonu izlədikdən sonra təhlil edərək rasional şəkildə
anlayırsansa və bəyənməni məqsədli (faydalı hesab etdiyin üçün) edirsənsə, məhz
bu zaman sən artıq şüurlu vəziyyətdə qərarı vermiş olursan ki, bununla da SÜNİ GÜNDƏM
təsirini neytrallaşdırmış olursan.
Ümumiyyətlə, müxtəlif maraqlı dairələrin “SÜNİ GÜNDƏM” tələsinə
düşməmək üçün insanlar, xüsusilə də, BİRGƏ RAZILAŞMA CƏMİYYƏTİ (BRC) nümayəndələri
aşağıdakı məqamları diqqətdə saxlamalıdırlar:
1.
İlk növbədə BİRGƏ RAZILAŞMA KONSEPSİYASInın
aydın şəkildə təqdim etdiyi strategiya (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2021/06/26-birg-razilasmanin-strateji-saslari.html ) üzrə hərəkət edilməlidir. Həmin sadə
strategiyanı bir daha qısaca xatırlasaq, əyan oluruq ki, birinci strateji addım
FƏRDin dünyagörüşündə bütövlükdə köklü fərqindəlik yaratmaq iqtidarında olan
BİRGƏ RAZILAŞMA KONSEPSİYASInı dərindən
öyrənməkdir, mənimsəmək, araşdırmaqdır. Bu öyrənmə prosesi insana həm də imkan verir ki, SÜNİ GÜNDƏMi asanlıqla müəyyənləşdirib
onu neytrallaşdıra bilsin.
2.
İkinci
strateji addım isə odur ki, FƏRD BİRGƏ RAZILAŞMA KONSEPSİYASInın tezislərini öz
yaşam tərzində tədricən tətbiq etməklə faydalı vərdişlər qazanmış olsun. Səbəb
odur ki, həmin faydalı bilgiləri vərdişlərə çevirə bilsək, davranışlarımız da
son dərəcə faydalı olmuş olur.
3.
Üçüncüsü
isə, FƏRDin əvvəlki hər iki strateji addımı yerinə yetirdikdən sonra (yaxud
paralel olaraq) BİRGƏ RAZILAŞMA KONSEPSİYASIna dair bütün bilgilərini müzakirə
etməsi, aydınlaşdırması və başqalarına öyrətməsidir. Bununla da, əslində FƏRD,
xüsusilə, BRC nümayəndəsi özü müstəqil şəkildə faydalı GÜNDƏM yaratmış olur.
Yadda saxlamaq lazımdır ki, 3-5 nəfər arasında öz SÜNİ GÜNDƏMini yaratmaq
milyonlarla insanın izlədiyi SÜNİ GÜNDƏMə qoşularaq onu GÜNDƏM etməkdən qat-qat
faydalıdır.
Ramin Allahverdi
Comments
Post a Comment