25. BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ SOSİAL REALLIQ
25. BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ SOSİAL REALLIQ
Əvvəlcə reallıq anlayışına aydınlıq gətirək. Elmi-nəzəri
ədəbiyyatlarda reallıq məfhumuna yanaşmada obyektiv və subyektiv olmaqla iki
ayırdetmə özünü göstərir. Obyektiv reallıq insanın şüurundan asılı olmayaraq
mövcud olan, subyektiv reallıq isə insanın özü də daxil olmaqla ətraf aləmi
qavramasından doğan reallıq olaraq nəzərdə tutulur. Əslində isə insan şüuru
onsuz da istisnasız hər bir şeyi subyektiv biçimdə qavradığından onun anladığı
gerçəkilik də birmənalı şəkildə subyektiv reallıqdır (ona görə, hər kəsin öz həqiqəti
olur). Buradaca görkəmli filosof Rena de
Kartın məşhur deyimi yada düşür, “Düşünürəmsə, deməli, varam”. Yəni insan üçün
reallıq məfhumu əslində onun şüuru ilə birbaşa bağlı olduğundan subyektiv mahiyyət daşıyır. Buna görə də
insan reallıqdan danışırsa, əlbəttə, bu, məhz subyektiv, yəni insanın düşüncəsində
formalaşmış, qurulmuş reallıqdır. Heç kim iddia edə bilməz ki, ətrafındakı şeyləri
obyektiv olaraq dərk edir və onun qavradıqları əsl olduğu kimidir.
Beləliklə, aydınlaşır ki, bizim gerçəklik (reallıq)
anlaşıyışımız beynimizdə, şüurumuzda, düşüncəmizdə yaratdığımız, qavradığımız
subyektiv reallıqdan başqa bir şey deyil.
Cəmiyyətdə münasibətlər kontekstində biçimlədiyimiz gerçəklik isə
subyektiv qavramdan intişar tapan sosial reallıq kimi özünü göstərir. Bu mənada
sosial reallıq toplumun çoxşaxəli, mürəkkəb münasibətlər müstəvisində
qavranıldığı subyektiv gerçəklikdir. Deməli, sosial reallıq əslində insanların
şüurlarında, düşüncələrində yaradılmış, formalaşdırılmış, çox zaman daşlaşmış
bir reallıqdır ki, toplumu aciz vəziyyətə salaraq onun asanlıqla idarəolunmasını
təmin edir. Cəmiyyətdə insanların düşüncəsində süni şəkildə yaratmış olduqları
sosial reallğı hər vəclə müxtəlif üsullarla obyektiv gerçəklik kimi sırımağa
çalışan avtoritarlar beləcə topluma özünəinamsızlığı təlqin edərək şəxslərin
mövcud vəziyyəti dəyişmək cəhdlərini ciddi şəkildə əngəlləyə bilirlər.
Avtoritarizmə xidmət edən sosial reallığın yaranmasında mədəniyyət, din, adət-ənnənə,
mentalitet, tərbiyə, təlim və s. amillərdən diktatorlar məharətlə sui-istifadə
edirlər.
Ona görə də əvvəlki, mövcud yaramaz hər hansısa bir
sosial reallığı, yenisi ilə əvəz etmək üçün FƏRDlər ilk növbədə öz düşüncələrini
sorğulamalı, dəyişimə məhz buradan başlamalıdırlar. Baxmayaraq ki, bu,
başlanğıcda mürəkkəb və o qədər də asan deyil, lakin tamamilə mümkün olan
(tarixən hər zaman təsdiqini tapıb) ideal bir prosesdir.
Sosial reallığın yaradılması tezisinin əsasında tanınmış sovet alimi L.S.Vıqotskinin sosial
konstruktivizm nəzəriyyəsi dayanır. Həmin nəzəriyyə uşaq yaşlarından başlayaraq şəxsin
şüurunda məqsədli şəkildə sosial reallığın konstruksiyasını, məcazi desək, inşa
edilməsini təmin edir və olduqca böyük praktiki əhəmiyyət kəsb edir. Sosial
konstruktivizmin Qərbdə məşhurlaşması
heç də təsadüfi deyildir (bax: (L.S.Vygjtsky. Mind in Society. The
Development of Higher Psychological Processes Michael Cole Vera John-Steiner
Sylvia Scribner Ellen Souberman Cambridge, Massachusetts London, England 1978).
Sosial konstruktivizm haqlı olaraq göstərir ki, əslində
reallıqlar insanın düşüncəsində (şüurunda) məqsədli şəkildə yaradıla bilir. Yəni
ətrafdakı reallıq kimi qavranılanlar əslində beyindəki formaşlaşmış subyektiv
reallıqdır ki, onu da yenidən biçimləmək, yaratmaq mümkündür (uşaqlarda bu daha
çevik və sürətlə həyata keçirilir).
SOSİAL
REALLIQ məfhumu daha da aydın olsun deyə aşağıdakı bir nümunəyə diqqət yetirək.
Çin mənbələrində “Meymun ustası” adlı rəvayətdə göstərilir ki, Çu feodal dövlətində
qoca bir adam meymunları qarabaş kimi öz xidmətində saxlayaraq yaşayırdı. Çu
xalqı ona “ju gong” (meymun ustası) deyirdi.
Qoca hər səhər meymunları həyətində yığıb ən böyüyünə
əmr edərdi ki, digərlərini də aparıb dağlara gedərək kol və ağaclardan meyvə
toplayıb gətirsinlər. Adət üzrə hər bir meymun
yığdığının onda birini qocaya verirdi. Bunu
bacarmayanlara isə amansızcasına şallaq vurulurdu. Bütün meymunlar dəhşətli dərəcədə
əziyyət çəkirdilər amma şikayət etməyə cəsarət etmirdilər.
Bir gün balaca bir meymun başqa meymunlardan
soruşdu: "Bütün meyvə ağaclarını və kollarını qoca kişi əkib?" Digəri
dedi: "Xeyr, onlar təbii olaraq bitiblər." Kiçik meymun yenə soruşdu:
"Məgər, qoca kişinin icazəsi olmadan meyvələri yığa bilmərik?" Digərləri
cavab verdilər: "Bəli, biz hamımız bunu edə bilərik."
Balaca meymun sözünə davam etdi: “O zaman niyə
qocadan asılı olmalıyıq, niyə hamımız ona xidmət (nökərlik – R.A.) etməliyik? ”
Balaca meymun sözünü bitirməmiş bütün meymunlar aydınlandılar
(maarifləndilər – R.A.) və qəflət yuxusundan ayıldılar.
Elə həmin gecə qoca kişinin yuxuya getdiyini görən
meymunlar, saxlanıldıqları çəpərin bütün hasarlarını sökərək tamamilə
dağıtdılar. Onlar həmçinin, qoca kişinin anbarında saxladığı ehtiyat meyvələrin
hamısını özləri ilə meşəyə götürdülər və bir daha geriyə qayıtmadılar. Qoca kişi
nəhayət aclıqdan öldü (From dictatorship to democracy (fouth edition), by Gene Sharp. East Boston: The Albert Einstein Institution, 2010. p. 17-18).
Dərin fəsəfi məzmuna malik bu hekayəni bir yerdə təhlil
edək.
Əhvalatda əvvəlki sosial reallıq necə idi?! Əzazil
qoca bir kişi nökər kimi saxladığı meymunları məcbur edir ki, ağacdan, koldan
meyvələri toplayıb ona gətirsinlər. Qoca kişi həddindən artıq zəif olsa da, qurduğu
sistemi, reallığı (sosial reallıq) ayaqda saxlayan məhz onun kölə etdiyi
meymunların özləri idi. Belə ki, ən qüvvətli meymuna əmr verir və o da öz növbəsində
digərlərinin məcbur edir ki, qocaya nökərlik eləsinlər. Qoca kişi bunu
bacarmayanları da yenə də onların öz əlləri ilə şallaqlatdıraraq cəzalandırır.
Yaradılmış və meymunlların düşüncəsinə dəyişilməz gerçəklik kimi həkk olunan bu
reallığın acizlik təlqin edən xofu meymunların həmin sosial reallığı dəyişməsini
mükünüsüzləşdirir.
Bəs dəyişim nə vaxt baş verir?! Təbii ki,
meymunların düşüncələrindəki sosial reallıq yenidən konstruksiya olunduqdan
sonra. Bu necə baş verir?! Əlbəttə, ilk növbədə daşlaşmış düşüncəni
sorğulamaqla hər şey başlayır. Balaca meymun məhz bu funksiyanı yerinə yetirir.
Onun meymun toplumuna ünvanladığı
sualları bir daha xatırlayaq.
1. "Bütün meyvə ağaclarını və kollarını qoca
kişi əkib?"
2. "Məgər, qoca kişinin icazəsi olmadan meyvələri
yığa bilmərik?"
3. “O zaman niyə qocadan asılı olmalıyıq, niyə
hamımız ona xidmət (nökərlik) etməliyik? ”
Sorulan bu üç sual meymun toplumunun ilk növbədə
beynində, şüurunda daşlaşmış olan qoca kişinin ağalıq etdiyi mövcud sosial
reallığı darmadağın edir.
Cavablara baxaq:
1. "Xeyr, onlar təbii olaraq bitiblər". Məlum
olur ki, qoca kişinin meyvə ağacları, kolları ilə heç bir əlaqəsi yox imiş.
Halbuki, qocanın davranışları meymunların şüurlarında hər şeyə qadir kimi,
toxunulmaz gerçəklik olaraq daşlaşmış idi.
2. "Bəli, biz hamımız bunu edə bilərik".
Yeni sosial reallığı yaradan möhtəşəm cavabdır. Yəni öz yaşamımızla bağlı bizi
xoşbəxt edəcək olan yeni sosial reallığı yaratmağın açarı öz əlimizdədir.
Üçüncü sualın isə cavabı əməllə göstərilir.
Meymunlar beyinlərində, şüurlarında baş vermiş dəyişiklik olan yeni sosial
reallığı sadəcə yaşamlarına tətbiq edirlər. Vəssalam, bununla da, qoca kişi
(onun yaratmış olduğu sosial reallıq) öz-özünə məhv olur.
Əksər ziyalıların illərdir beynilərində, zehinlərində
betonlaşmış sosial reallığı dəyişməz reallıq kimi tanımladığı azmış kimi
topluma da bunun sırınmasında bir alətə çevriliblər (çoxu fərqində olmadan). Düşüncə
tərzi baxımından onların yuxarıdakı nümunədə göstərilən qoca kişinin qurduğu
sosial reallığa uzun illər boyun əyərək yaşamış meymun toplumundan heç bir fərqi
yoxdur. Əslində ziyalı dediyin kəs ilk növbədə özünün düşüncəsində daşlaşmış sosial
reallığı sorğulamağı bacarmaldır.
BİRGƏ RAZILAŞMAnın tələblərindən doğan SOSİAL
REALLIQ necədir? Artıq yuxarıda da qeyd etdiyimz kimi, reallıq anlayışı
subyektiv qavrayışlı olduğundan əvvəlcə şüurda, düşüncədə qurulur. Bununla
bağlı “Yeni düşüncə modelimiz necə olmalıdır?!” adlı məqalədə hədəfin məhz düşüncələrimiz
olduğunu göstərmişik (bax: https://aqreqator.az/az/cemiyyet/83934).
Ümumiyyətlə, cəmiyyətin yaşam tərzinə dair BİRGƏ
RAZILAŞMAnın fundamental müddəalarının labüd etdiyi əksər zəruri məsələlərə
dair KONSEPSİYANın fəlsəfi qayəsinə uyğun yeni SOSİAL REALLIĞı təsvir edən
mülahizələr RAZILAŞMA ilə bağlı əvvəlki silsiləvi bütün yazılarda bu və ya digər
şəkildə əksini tapmışıdr. Ona görə də yeni SOSİAL REALLIQ konteksində bir daha əvvəlki
yazıları yenidən nəzərdən keçirək.
1. “BİRGƏ RAZILAŞMA KONSEPSİYASI” yazısı birbaşa məhz
yeni KONSEPSİYANIN FƏRDin (İNSANın) XOŞBƏXTLİYini təmin etmək iqtidarında olan
müddəalarının doğurduğu yeni SOSİAL REALLIĞın fundamental təsvirini təqdim edir
(bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/1-birg-razilasma-konsepsiyasi.html).
2. “BİRGƏ
RAZILAŞMA - MƏN, SƏN və O” yazısında Mən, Sən və Onun timsalında cəmiyyətin
düşündürücü kəsiminin məsuliyyəti öz üzərinə götürmək zərurətinin yeni
reallığın yaranmasını şərtləndirdiyi bildirilir (bax:. https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/9-rasioanal-birg-razilasma-v.html
)
3. “RASİONAL BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ AĞSAQQALLIQ
İNSTİTUTU” məqaləsində faydasız, cəmiyyəti kölə vəziyyətinə salan mental
xüsusuyyətlərlə çulğalaşmış, betonlaşmış reallıq sorğulanır və yeni alternativ
SOSİAL REALLIQ təqdim edilir (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/9-rasioanal-birg-razilasma-v.html).
4. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ QANUNLAR” yazısında qanuna əsaslanan,
onun aliliyinin təmin olunduğu xoşbəxt yeni SOSİAL REALLIQ göstərilir (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/4-birg-razilasma-v-qanunlar.html
).
5. “BİRGƏ RAZILAŞMA
və DÖVLƏT” yazısında DÖVLƏTin əslində necə olmasını təsvir edən yeni
SOSİAL REALLIQ təqdim edilir (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/5-birg-razilasma-v-dovlt.html
).
6. “BİRGƏ RAZILAŞMA
və HAKİMİYYƏT” yazısında HAKİMİYYƏT anlayışı ilə bağlı yeni SOSİAL
REALLIQ təqdim olunur (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/6-birg-razilasma-v-hakimiyyt.html
)
7. BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ VƏTƏNDAŞLIQ İNSTİTUTU” məqaləsində
vətəndaş kimliyi ilə bağlı yeni SOSİAL REALLIQ təsvir edilir (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/7-birg-razilasma-v-vtndasliq-institutu.html
).
8. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ FEMİNİZM (QADIN HÜQUQ VƏ
AZADLIQLARI)” yazısında qadın hüuqlarını kobud şəkildə pozan adətlər, daşlamış
sosial reallıq sorğulanır və onun XOŞBƏXT alternativi göstərilir (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/8-birg-razilasma-v-feminizm-qadin-huquq.html
).
9. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ AZAD MƏTBUAT” yazısında azad
söz, mətbuatla bağlı yeni SOSİAL REALLIQ təqdim olunur (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/9-birg-razilasma-v-azad-mtbuat.html)
10. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ MƏHKƏMƏ HAKİMİYYƏTİ”
yazısında məhkəmə siteminin cəmiyyətdə ƏDALƏTin dayağı olduğunu təsvir edən
yeni SOSİAL REALLIQ diqqətə çatdırılır (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/10-birg-razilasma-v-dalt-mhkm-hakimiyyti.html
).
11. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ ZİYALI İNSTİTUTU” yazısında
ZİYALInın əsl simasını təcəssüm etdirən
yeni SOSİAL REALLIQ nəzərə çatdırılır (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/11-birg-razilasma-v-ziyali-institutu.html).
12. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ QANUNVERİCİ HAKİMİYYƏT” məqaləsində
hakimiyyətin bu qolunun qanun qəbuletmə və s. işləmə mexanizmlərini canlandıran
yeni SOSİAL REALLIQ təqdim olunur (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/12-birg-razilasma-v-qanunverici.html).
13. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ DİNİ KİMLİK” yazısında həssas
məsələlərdən biri olan inanclarla bağlı formalaşan kimliklərin yeni SOSİAL
REALLIQ formulu təqdim olunur (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/13.html
)
14. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ AİLƏ MODELİ” yazısında
daşlamış mövcud sosial reallıq göstəriciləri sorğulanır və alternativ sağlam,
rasioanallığa söykənən AİLƏ MODELİ (sosial reallıq) təsvir edilir (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/14-birg-razilasma-v-ail-modeli-institutu.html
)
15. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ AZADLIQ” yazısında AZADLIQ
anlayışının mahiyyətini əks etdirən tezislərlə ona əsaslanaraq qurulan yeni
SOSİAL REALLIQ təsəvvürlərdə canlandırılır (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/15-birg-razilsama-v-azadliq.html).
16. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ MÜXALİFƏT” yazısında
müxalifət məfhumu ilə bağlı yalnış, çürük fikirlərin zərəli, qeyri-sağlam olduğu
aydınlaşdırlımaqla bərabər əslində müxalifətin necə olması məsələsini
canlandıran yeni SOSİAL REALLIQ nəzərə çatdırlır (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/06/16-birg-razilasma-v-muxalift.html
).
17. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ SİYASƏT” adlı yazıda
SİTYASƏTi iyrənc bir məfhum kimi təqdim edərək, toplumu siyasi proselərdən
uzaqlaşdırmağa yönəldilmiş mövcud sosial reallığın mənfur məqsədi
aydınlaşdırılır. Əslində FƏRDin yaşam tərzinə birbaşa təsir göstərən düzgün qərarlar
vermə qabiliyyəti olaraq tanımlanan SİYASƏT anlayışı insanların hər zaman
qoşularaq öz yaşam tərzlərini onları xoşbəxt edəcək formada şəkilləndirdiyi
yeni SOSİAL REALLIQ kimi təsvir olunur (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/08/17.html
).
18. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ PLÜRALİZM (FİKİR AZADLIĞI)”
yazısında köhnə reallığı əks etdirən yeknəsəng, avtoritar düşüncə tərzinin cəmiyyəti
məhvə məhkum etdiyi aydınlaşdırılır və fikir müxtəlifliyinin inkişafın təməl
prinsiplərindən olduğu şərh edilməklə yeni SOSİAL REALLIQ təqdim olunur (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2020/09/18-birg-razilasma-v-pluralizm-fikir.html
)
19. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ LİDERLİK” yazısında lider və
liderliklə bağlı yeni SOSİAL REALLIQ təsvir olunmaqla təsəvvürü yaradılır (bax:
https://birgeraz.blogspot.com/2020/10/19-birg-razilasma-v-lider-liderlik.html).
20. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ ORDU” yazısında ordunun əslində
necə olduğunu təsvir edən yeni SOSİAL REALLIQ təqdim olunur (bax https://birgeraz.blogspot.com/2020/12/20-birg-razilasma-v-ordu.html
).
21. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ DİKTATURA (DİKTATOR)”
yazısında diktaturanın yaranmasını labüdləşdirən amillər nəzərə çatdırlır və
onun tamamilə aradan qaldırlmasını göstərən yeni SOSİAL REALLIQ diqqətə
çatdırlır (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2021/01/21-birg-razilasma-v-diktatura-diktator.html
)
22. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ LEGİTİMLİK” yazısında BİRGƏ
RAZILAŞMAnı qəbul edib həyat tərzimizə çevirməklə əslində ona legitimlik verərərk
yeni SOSİAL REALLIQ inşa etməyimiz diqqətə çatdırılr (bax: (https://birgeraz.blogspot.com/2021/02/22.html?fbclid=IwAR0DPlBwny1bwfpsyFIj4WR6ORmHfVd0s51BCo477BTjh7272-Ywjt3nJXQ
)
23. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ CİNSİ AZLIQLAR (LGBT)”
yazısında cinsi azlıqlarla bağlı mövzularla əslində cəmiyyəti necə
manupiliyasiya etmənin köhnə sosial reallığı qorumaqdan başqa bir şey olmadığı
açıqlanılır və onların da sıradan insan kimi qəbul edilməsini əks etdirən yeni SOSİAL REALLIQ təsvir edilir (bax: https://birgeraz.blogspot.com/2021/02/23-birg-razilasma-v-cinsi-azliqlar-lgbt.html
)
24. “BİRGƏ RAZILAŞMA VƏ FƏRD” məqaləsində köhnə
sosial reallıqda insanların şəxsi həyatlarına dair şantajetmənin mahiyyəti
aydınlaşdırlır və bu şantajetməyə alət olmayan FƏRDin şəxsi toxunulmazlığını
yüksək tutan yeni SOSİAL REALLIQ təqdim olunur (bax YAZISINDA https://birgeraz.blogspot.com/2021/03/24-birg-razilasma-v-frd-insan.html
).
Göründüyü kimi, əslində BİRGƏ RAZILAŞMA
KONSEPSİYASı bütöv bir sistem halında Mən, Sən və Onun, yəni hər bir cəmiyyət
üzvünün XOŞBƏXT olmasını təmin edəcək yeni SOSİAL REALLIQdır ki, biz ilk növbədə
həmin reallığı şüurumuza hopdurmalıyıq. Düşüncəmizdə BİRGƏ RAZILAŞMA SOSİAL
REALLIĞı möhkəmləndikcə davranılşarımızı da özünə uyğunlaşdırmış olur. İlkin
olaraq, şüurumuzdakı inşa etdiyimiz bu SOSİAL REALLIQ davranışlarımızı biçimlədiyindən,
eyni zamanda əməllərimizi müəyyənləşdirməklə praktikiləşir və həyatımıza (cəmiyyətin
həyatına) yansıyır. Beləliklə də, düşüncəmizdəki həmin yeni SOSİAL REALLIĞı
faktiki olaraq həyatımızda yaşamış oluruq.
Ramin Allahverdi
Comments
Post a Comment